Mezinárodní letiště v Karlových Varech by se mohlo dočkat rozšíření vzletové a přistávací dráhy v roce 2025. Majitel letiště, kterým je Karlovarský kraj, chce mít v polovině příštího roku hotový projekt, poté požádá o stavební povolení. Součástí projektu za 1,5 miliardy korun bude rozšíření i prodloužení dráhy. Stavební práce se ale rozdělí do dvou etap, řekl ČTK hejtman Petr Kulhánek (za STAN).
"Rozšíření dráhy je pro nás zásadnější, protože otvírá cestu k tomu, abychom mohli domlouvat nové linky s nízkonákladovými leteckými společnostmi, které podle svých předpisů na naši užší dráhu létat nesmí," řekl Kulhánek. Jde například o evropské letecké dopravce Ryanair, EasyJet či Wizz Air. Podle záměru by se měla dráha rozšířit o 15 metrů.
Původně měl projekt zahrnovat pouze rozšíření ranveje, nově bude součástí také její prodloužení. Díky tomu budou moci letadla z Karlových Varů létat i do vzdálenějších destinací. Prodloužení dráhy z 2100 na 2500 metrů by pokrylo celou Evropu i Blízký východ, pro který je lázeňské město turisticky atraktivní, uvedl hejtman.
Díky společnému projektu na rozšíření a prodloužení plochy ušetří kraj za odvoz a skladování zeminy, která zbude po rozšíření dráhy. Zemina zůstane v areálu letiště, kde pak bude využita na prodloužení dráhy. Další výhodou je podle náměstka hejtmana Dalibora Blažka (Místní) to, že bude mít kraj silnější pozici při vyjednávání o státní dotace. Projekt umožní také společné územní řízení a stavební povolení.
Na úpravy ranveje chce kraj získat prostředky od státu. Čerpat z vlastních prostředků je pro kraj, který má 283.000 obyvatel, těžko představitelné. Jednou z variant je využít peníze ze státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Kraj také usiluje o to, aby se regionální letiště zařadilo mezi páteřní dopravní infrastrukturu. Využívat by ho do budoucna mohla také armáda, v blízkosti je vojenský újezd Hradiště.
Karlovarské letiště letos v letní sezoně nabídne charterové lety do tří destinací. K turecké Antalyi, kam se začalo létat loni, přibude řecký ostrov Kréta a Varna v Bulharsku. O jedinou pravidelnou linku mezi Karlovými Vary a Moskvou přišlo v roce 2020 kvůli protikoronavirovým opatřením. Poté bylo přes dva roky bez pravidelných letů. Záměrem kraje je obnovit například i spoj do izraelského Tel Avivu, o kterém se už podle hejtmana jedná.
bah kš
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.