Karlovarský kraj požádá o prodloužení termínu čerpání dotací na nové autobusy pro meziměstskou dopravu. Hrozí totiž, že by kvůli dlouhé výrobní době autobusů nemusel stihnout termíny pro čerpání dotace ve výši téměř 600 milionů korun. Dodavatele zatím kraj nevybral, protože v prvním výběrovém řízení se přihlásil jen jeden účastník s nabídkou vysoce převyšující odhadované náklady. Opakovanou soutěž Karlovarský kraj teprve připravuje. Komplikuje ji i odvolání účastníka z první soutěže, řekl krajským zastupitelům Jan Bureš (ODS), neuvolněný zastupitel, který má přípravu zakázky na starosti.
„Uchazeč, který podal nabídku v předchozím výběrovém řízení, podal námitku k Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Mimo jiné namítá i to, že o zakázce mělo rozhodnout zastupitelstvo Karlovarského kraje. Rada dala k těmto námitkám své připomínky s tím, že námitky nejsou relevantní a úřad by je měl odmítnout. V tuto chvíli běží řízení na ÚOHS a nebylo vydáno rozhodnutí ani předběžné opatření," řekl Bureš.
Původně chtěl Karlovarský kraj nakoupit 170 malých a středních autobusů za 800 milionů korun. Jediná nabídka ale byla více než dvojnásobná. Proto soutěž kraj zrušil a připravuje ji znova, hodnotu zakázky přitom navýší.
„Máme asi všechny body vyřešené kromě jednoho, a to je měření spotřeby, protože koncem minulého roku skončila původní evropská norma, která umožňovala certifikovat měření spotřeby a nová norma není," uvedl Bureš.
Kraj už kontaktoval výrobce autobusů v Česku, aby zjistil, jaké jsou teoretické podmínky dodání tolika autobusů. Z jednání vyplynulo, že jejich výroba zabere nejméně 15 měsíců. „S ohledem na dobu, po kterou se autobusy vyrábí, a pokud by nám byla prodloužena možnost čerpání dotace, tak do 15. září 2022 bychom měli vybrat dodavatele. Na druhou stranu je možné zrušení veřejné zakázky vzít zpět a vyhlásit původního dodavatele za vítěze," doplnil Bureš.
Nákup autobusů sleduje i opozice z hnutí ANO. Za její vlády v kraji se podařilo získat příslib dotace. K některým podmínkám připravovaného výběrového řízení má i námitky. Například Martin Hurajčík (ANO) považuje za nesmyslné, aby v podmínkách bylo mimo jiné to, že autobusy budou mít manuální převodovku. To ale podle Bureše vyplynulo z požadavků samotným řidičů, kteří si stěžovali na to, že v zimních podmínkách je automatická převodovka hůře ovladatelná. Podle Hurajčíka ale jde spíše o neochotu řidičů se s novou technikou naučit jezdit. V zahraničí, i v horských oblastech, jsou podle něj autobusy s automatickou převodovkou běžné a pro cestující také pohodlnější.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.