Irská letecká společnost Ryanair neakceptuje od středy 18. srpna palubní lístky vydané brněnskou firmou Kiwi.com. Zákazníci, kteří přes český vyhledávač letenek nakupovali, čelí nejistotě, zda budou vpuštěni na palubu. Podle Kiwi.com by s odletem neměli mít problém ti, kteří si vytisknou lístky v barvách Ryanairu.
Ve společnosti Kiwi.com nepřestávají v posledních několika dnech zvonit telefony. Na informační linky se obracejí stovky rozhořčených lidí, kteří se snaží zjistit, zda se jejich plánované turistické a pracovní cesty konané společností Ryanair opravdu uskuteční. Všichni se obávají, že do letadel po tento týden zveřejněném rozhodnutí Ryanairu nenastoupí. Kvůli přetížení infolinek se ovšem dočkají odpovědí pouze ti cestující, kteří do svých cílových destinací odlétají za méně než čtyřiadvacet hodin. Ostatním nezbývá než čekat.
Konflikt firem nastal podle ředitele marketingu Ryanairu Dary Bradyho proto, že společnost Kiwi.com poskytuje zákazníkům letenky, které se neshodují s těmi vydanými Ryanairem. „Kiwi.com obchází naše bezpečnostní opatření nahrazováním lístků Ryanairu falešnými. Nikomu s palubní vstupenkou společnosti Kiwi.com nebude dovolen vstup do letadla,“ uvedl.
Kiwi.com se nařčením brání argumentem, že letenky mají jen odlišné pozadí a změna jiných informací na vstupence nenastala. „Doporučujeme zákazníkům vytisknout letenku v barvách Ryanairu, kterou dostávají emailem ve formátu PDF. Vstupenka je zcela platná,“ uvedla mluvčí Kiwi.com Nina Černá. O problému už měla společnost informovat zákazníky, kterých se věc týká. „Rozesíláme informace, ať už emailem nebo skrze aplikaci, o tom, že se nemusejí bát. Ze strany Ryanairu se jedná o malichernou praktikou, se kterou se snaží potlačovat svobodnou volbu zákazníků,“ řekla Drbně Černá.
Podle informací Drbny se zpráva o rozhodnutí Ryanairu ke všem zákazníkům firmy zatím oficiální cestou nedostala, a napětí tak přetrvává. „Nechápu, že po vydání takového prohlášení se na Kiwi.com nedá ani dovolat. Na emailovou odpověď čekám už druhý den. Je to neuvěřitené,“ popsal svízelnou situaci redakci blízký zdroj, který přes Kiwi.com zakoupil letenku společnosti Ryanair.
Mluvčí českého vyhledávače letenek ujišťuje, že se není čeho obávat a zákazníkům, již si zarezervovali letenky společnosti Ryanair, stačí provést check-in pasažérů na webu Kiwi.com. Že takoví cestující budou moci nastoupit do letadla, však jisté není. Ryanair totiž ve svých podmínkách uvádí, že nezaručuje uznání odbavení provedeného skrze třetí strany. Odkazuje se při tom na nařízení EU 2015/1998. „Pokud jste si letenky zabookovali přes Kiwi.com, žádáme vás, abyste prodejce kontaktovali a vyžádali si potřebné informace k rezervaci a emailovou adresu, která vám umožní dokončit check-in v souladu s naším bezpečnostním protokolem,“ uvedla ve svém prohlášení společnost Ryanair.
Pokud však chce zákazník nakupující přes Kiwi.com provést odbavení na webu Ryanairu, může narazit na problém. Kiwi.com totiž narušuje přímou komunikaci nakupujícího s aerolinkou, a cestující tak postrádají informace potřebné k přihlášení na webu dopravce. „Psal jsem na asistenci Kiwi.com, aby mi vydali údaje pro odbavení. Napsali mi jen, ať nemám obavy, že odbavení proběhne v pořádku a nemusím se bát,“ svěřil se ve facebookové diskuzi jeden ze zákazníků brněnské společnosti.
Právě po check-inu, který u Ryanairu začíná až čtyřiadvacet hodin před odletem, dostanou lidé své zaplacené letenky. „Co se týče check-inu, stejně jako nákup letenek jej Kiwi.com provádí napřímo u Ryanairu. Kiwi.com tak činí jménem zákazníka,“ uvedla k situaci Černá.
Konflikty s dopravci řeší Kiwi.com již delší dobu. Mnohé aerolinky mají problém s tím, že vyhledávač přeprodává letenky bez jejich souhlasu. Brněnská společnost funguje od roku 2015 a díky speciálnímu algoritmu vyhledává celosvětová levná a navazující spojení různých leteckých firem.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.