Karlovarský kraj potřebuje rozšířit svou nabídku turistických služeb i diverzifikovat klientelu. Pomoci tomu má i setkání odborníků na cestovní ruch Czech Republic Travel Trade Day, které pořádá agentura CzechTourism v Karlových Varech zejména pro touroperátory ze zahraničí. Podle výkonného ředitele ChechTourism Jana Hergeta Karlovarský kraj pro přilákání dalších turistů podmínky má.
Podle Hergeta má Karlovarský kraj obrovskou tradici v lázeňství. Po výpadku hostů z rusky mluvících zemí se ale musí nyní přeorientovat i na jiné destinace a nabídnout také možnosti vyžití pro mladší rekreanty a rodiny. „Důležité je také to, že tady nekončíme. Ten trend se mění, dnes už se nejezdí na dovolenou na tři nebo pět týdnů, ale na dva tři dny. A důležité je, aby se zákazníci vraceli. A aby se vraceli, musí být pestrá nabídka: Krušné hory, lyžařská střediska, hrady, filmová turistika, James Bond a vůbec spousta filmů se natáčela i tady v Puppu (v hotelu Pupp),“ popsal Herget.
V Karlovarském kraji, podobně jako v celém Česku, po dvou letech pandemie a následné válce Ruska na Ukrajině, chybějí zahraniční turisté. CzechTourism předpokládá, že v letošním červenci budou 81 procent turistů v Česku tvořit Češi, zatímco ještě v roce 2019 to bylo 65 procent.
V minulých dvou letech se podle předsedy destinační agentury Karlovarského kraje Živý kraj Petra Židlckého podařilo přilákat do kraje české hosty. Přitom ještě před pandemií byla většina hostů v Karlovarském kraji ze zahraničí, následně jejich počet celorepublikově klesl na třetinu a v Karlovarském kraji ještě více. „Je třeba pootočit kurz a zacílit i na jinou klientelu,“ míní ŽIdlický. Pro Karlovarský kraj je to extrémně důležité. Jak řekl, zatímco v celém Česku tvoří turistika asi tři procenta HDP, v Karlovarském kraji je to asi 18 procent. Plná pětina lidí v kraji je pak zaměstnaná v cestovních ruchu nebo navazujících oborech.
Přeorientování i na jinou než ruskou klientelu ale potrvá několik let a je třeba se na to připravit. Například pro hosty z Blízkého východu, kteří by mohli svými až několikatýdenními pobyty nahradit částečně ruské klienty, je třeba mít jazykově připravený personál. I arabská klientela se však mění a cílí nejen na tradiční lázeňské pobyty, ale i na ozdravné nebo preventivní pobyty.
Rozšířené portfolio hostů, kteří by mohli do Karlovarského kraje přijet, vyžaduje i rozšíření jazykových mutací průvodců nebo značení. U rekreačních a sportovních pobytů to ale nebude takový problém jako u lázeňských, kde je třeba daleko více komunikovat s klienty.
To, co v kraji také chybí, je infrastruktura pro turisty, parkoviště a další služby. Právě na podporu investic do těchto oblastí se chce podle hejtmana Petra Kulhánka (za STAN) více zaměřit i Karlovarský kraj. I v dalších letech hodlá také finančně podporovat tyto investice stejně jako podporovat zviditelnění a posílení lázeňských měst a hornických památek Krušnohoří, které jsou na seznamu UNESCO.
Karlovarská konference Czech Republic Travel Trade Day se koná opět po dvouleté koronavirové pauze. Účastní se jí 73 zástupců cestovních kanceláří a tour operátorů z 23 zemí a 86 tuzemských podnikatelů v turismu. Čekají je nejméně dva dny plné obchodních jednání. Pouze nasmlouvaných schůzek je aktuálně naplánováno na 1500.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.