Silniční dopravce začíná vedle zdražování paliva a energií trápit také rostoucí nedostatek kapaliny AdBlue. Bez ní je podle nich ohrožen provoz většiny současných nákladních vozidel. V posledním týdnu navíc velkoobchodní cena AdBlue stoupla zhruba na trojnásobek.
„Víme, zní to jako poplašná zpráva, nicméně odborníci ÚAMK před tímto problémem vskutku varují. Do seznamu toho, co všechno v automobilovém průmyslu chybí, se nyní zařazuje ještě jedna surovina – AdBlue, nebo-li syntetická močovina, která je nenahraditelnou přísadou moderních dieselů splňujících emisní normu Euro 5 a výše. Bez ní prostě dané vozy nepojedou, elektronika řídící jednotky to nedovolí,“ vysvětluje Ústřední automoto klub České republiky.
Důvody jsou jednoduché. Může za to nedostatek plynu, protože produkce syntetické močoviny, tedy AdBlue, je vedlejší produkt výroby umělých hnojiv. Samostatná produkce AdBlue by byla zásadně neekonomická.
Největším výrobcem AdBlue v celé Evropě slovenská společnost Duslo Šaľa. V pořadí druhý největší výrobce je v Německu a ten vzhledem k omezování produkce začal dodávat na trh nižší množství AdBlue.
„Když tyto roztoky na trhu nebudou, znamená to, že všechny motory kategorie od Euro 5 a výš, které potřebují AdBlue, velmi pravděpodobně budou odstaveny,“ říká pro ÚAMK šéf společnosti Duslo Šaľa Petr Bláha.
Běžná spotřeba tohoto roztoku je v osobních vozech asi 0,7 litru na tisíc kilometrů. S plnou nádrží, zatím za cenu asi 200 korun, tak vůz vystačí zhruba na 20 tisíc kilometrů.
Dopravci upozorňují na to, že už zaznamenali lokální výpadky v dodávkách AdBlue. „Pevně věřím, že s množícími se zprávami o problémech s AdBlue nenastane panika s vykupováním do zásoby, která by mohla vést ke skutečnému nedostatku. Touto situací, která se může opakovat i kdykoliv v budoucnosti, se musí neprodleně zabývat i vláda v souvislosti s tvorbou hmotných rezerv,“ podotkl generální tajemník Česmadu Vojtěch Hromíř.
Skokový nárůst cen AdBlue potvrzují i statistiky portálu Heureka.cz. „Oproti minulému týdnu vzrostl zájem o kategorii s aditivy o 170 procent. A slovo AdBlue je také aktuálně nejvyhledávanější výraz na Heurece,“ řekl šéf analytiků Heureka.cz Michal Buzek. Největší je podle portálu zájem o desetilitrové kanystry, jejichž ceny se pohybují od 250 do 1000 korun. Růst čísel je patrný také meziročně, v říjnu jde o nárůst poptávky o desítky procent.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.