Více než deset tisíc korun letos za vánoční dárky plánuje utratit desetina Čechů. Většina, přes padesát procent, počítá s útratou do pěti tisíc korun. Vyplývá to z průzkumu přepravní společnosti GLS, kterého se v říjnu zúčastnilo tisíc respondentů. Dárky podle něj začnou Češi nejčastěji nakupovat v listopadu. Pár dnů před Štědrým dnem plánuje dárky shánět sedm procent dotázaných, zjistil průzkum.
Částku do osmi korun za dárky pro své blízké vydá čtvrtina Čechů, do 10.000 korun se jich chce vejít 13 procent. Na internetu plánuje většinu nebo všechny dárky nakoupit 53 procent dotázaných. „Nákupy na internetu byly vždy doménou především mladší generace, což potvrzuje i náš průzkum. Všechny nebo většinu dárků nakoupí on-line především lidé ve věku 18 až 44 let , konkrétně 61 procent z nich. Naopak u lidí ve věku 54 až 65 let je to jen 35 procent," uvedl ředitel GLS pro Česko Pavel Včela.
Zhruba 27 procent Čechů odhaduje, že on-line nakoupí polovinu dárků, 14 procent, že čtvrtinu. Vůbec se na internetu po dárcích nebude poohlížet šest procent respondentů, ukázal průzkum. „Nakupování dárků on-line volí čím dál více lidí. Je to pro ně zkrátka pohodlnější a také často rychlejší, proto očekáváme i letos vysoký nápor na přepravní služby," doplnil Včela.
Všechny dárky mají nyní na Vánoce koupené dvě procenta Čechů, 18 procent jich dárky vybírá po celý rok. Říjen si za začátek vánočních nákupů zvolilo devět procent dotázaných a období po slevové akci Black Friday, která letos připadá na 24. listopadu, desetina. Dva týdny před Štědrým dnem si na nákupy vyhradí 11 procent respondentů a žádné dárky letos nebude pořizovat pět procent Čechů, informovala společnost GLS.
Domů si podle GLS nechává balíky doručit 56 procent Čechů, 53 procent jich má také zkušenost s výdejními místy. Výdejní boxy využívá 22 procent dotázaných.
Ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška už dříve řekl, že by e-shopům letos mohly na Vánoce tržby meziročně vzrůst z 65 na 70 miliard korun. Na nejdůležitější období v roce se podle něj e-shopy připravují dlouho, například zboží začínají nakupovat ještě před příchodem léta. Doplnil, že kvůli teplejšímu září je start vánočních nákupů pomalejší než v minulém roce. Razantnější růst očekává koncem října a vrchol by měl přijít mezi slevovou akcí Black Friday a druhým týdnem v prosinci, uvedl.
V srpnu maloobchodní tržby v Česku meziročně klesly 16. měsíc za sebou, a to o 2,8 procenta. V červenci to bylo o 2,1 procenta, informoval už dříve Český statistický úřad (ČSÚ). Naopak internetové a zásilkové obchody měly tržby v srpnu meziročně vyšší o 2,8 procenta.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.