V Česku se šíří podvodné e-maily a SMS, které se vydávají za zprávy od České pošty nebo DHL. Uživatelům oznamují nevyzvednutou zásilku. za kterou je potřeba zaplatit nebo na falešném odkaze vyzývají ke změně doručovací adresy. Jde o phishingové zprávy, které se snaží získat osobní údaje nebo peníze.
Útoků podle mluvčího pošty Iva Vysoudila v posledních měsících přibývá a množí se také ty, kvůli kterým přicházejí lidé o své peníze. "Jen za listopad eviduje Česká pošta několik desítek phishingových útoků, nejčastěji se jedná o informaci o tom, že je potřeba zaplatit uvedenou částku, aby mohla být zásilka doručena. Často je u totožných e-mailů měněn adresát, předmět, URL adresy odkazů, aby se daly těžko odchytávat, detekovat a blokovat. Tyto phishingové útoky nechává Pošta prověřovat a následně blokovat," uvedl.
Zprávy se podle Petra Samka z konzultační firmy CNS vyznačují se perfektním provedením po jazykové i formální stránce. "Sází na nepozornost lidí, kteří prokliknou odkaz na podvržené webové stránky dané služby,“ dodal.
Česká pošta používá v komunikaci s klienty při doručování zásilek pouze adresy www.ceskaposta.cz a www.cpost.cz. V textu podvodného mailu je zdánlivě odkaz na stránky České pošty, ale odkaz vede ve skutečnosti jinam. Jednou z rad je tedy ověření správnosti odkazu v e-mailové zprávě, kdy bez kliknutí na tento odkaz lze skutečné nasměrování odkazu zjistit pouhým najetím myši na text odkazu a vedle ukazatele myši se ukáže adresa.
"Zatím jsme nezaznamenali žádné masivnější reakce na naši zákaznické lince na tento typ podvodného emailu. Tak jako každý podvodný email tak i tento jsme automaticky předali externí bezpečnostní autoritě, která zjistí, následně kontaktuje providera, apeluje a žádá zrušení účtu včetně zablokování příslušné stránky. Nicméně s podobnými útoky jsme se v minulosti setkali, k opatrnosti vyzýváme naše zákazníky pravidelně na našich webových stránkách a Facebooku," dodal generální ředitel DHL Express Luděk Drnec.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.