Hasiči, záchranáři, hygienici a další pracovníci zapojení do řešení koronavirové pandemie často pracují bez nároku na odpočinek, mají stovky přesčasových hodin a rozhodně si nezaslouží arogantní a neslušné jednání volajících nebo lidí čekajících na testy. Lidé by se k nim naopak měli chovat vstřícně a hlavně slušně.
„Linka hasičského záchranného sboru zahájila provoz už během jarního nástupu pandemie. V současné době je krajské call centrum hlavním komunikačním uzlem pro rezervace na testy do odběrových míst po celém kraji. Od 16. prosince do dnešního dne operátoři call centra provedli 2568 rezervací jen na samotné antigenní testování veřejnosti. K tomu call centrum zajistilo v prosinci zatím 5196 rezervací na PCR test a zodpovědělo stovky dotazů týkajících se odběrů, karantén a dalších souvisejících témat. I přesto se jeho pracovníci setkávají s nevolí občanů a negativními reakcemi,“ popisuje aktuální situaci Jana Pavlíková, mluvčí Karlovarského kraje.
Call centrum má v současné době ještě 1122 volných míst na antigenní testování. Volné termíny jsou od 27. prosince do konce roku.
„Jsme vytížení na maximum, během druhé vlny koronaviru provádíme až kolem 900 rezervací za den. Přitom cítíme, jak jsou volající čím dál více netrpěliví, podráždění, což nám jenom komplikuje rychlý průběh rezervace. Přitom ty problémy často pramení z nepřipravenosti člověka poskytnout základní informace, rodné a telefonní číslo, adresu. Chápeme, že blížící se vánoční svátky ještě stupňují ten stres, kterému se lidé vystavují, protože chtějí všechno zvládnout včetně testu.,“ uvedl Miroslav Lukeš ze štábu Hasičského záchranného sboru Karlovarského kraje a dodává: „O to víc si pak vážíme pochopení a slušného jednání na druhé straně linky. Věřte, že ani pro nás ta situace není jednoduchá a snažíme se být co nejvíc vstřícní.“
Nepřetržitě fungují také odběrová místa v kraji, která ještě rozšířila svou činnost o antigenní testování.
„Každé milé slovo a úsměv od lidí přijíždějících na testy či od pacientů je pro nás k nezaplacení. Je třeba si uvědomit, že pandemii koronaviru v kraji řešíme bez nároku na odpočinek už desátý měsíc,“ dodala Dagmar Uhlíková, krajská koordinátorka intenzivní péče a lékařská ředitelka Karlovarské krajské nemocnice.
A na nedostatek práce si rozhodně nemohou stěžovat ani hygienici. Ti navíc upozorňují na to, že v boji s koronavirem ještě zdaleka není vyhráno. „Jsme již několik měsíců ve velmi intenzivním kontaktu s veřejností a bohužel je třeba říci, že se agresivita některých lidí stupňuje. Chápeme, že obavy a strach z nákazy panují už příliš dlouho, ale prosíme všechny, aby pochopili, že je nutné respektovat pravidla, abychom ochránili sami sebe, své rodiny, seniory i všechny ostatní,“ říká Martina Prokopová, ředitelka protiepidemického odboru KHS.
Ta dále uvedla, že mnoho pozitivně testovaných osob je překvapeno, když je hygienici posílají do izolace a jejich kontakty do karantény. „Je to opravdu velké procento lidí a děje se to i přesto, že se o těchto věcech spojených s nákazou koronavirem všude mluví a informuje a rozhodně ne krátkou dobu,“ dodává Martina Prokopová.
Také pro Zdravotnickou záchrannou službu byl tento rok atypický a náročnější než přechozí. „Kromě běžného provozu už dlouhé měsíce zajišťujeme také mobilní odběrové týmy, což od jara vygenerovalo mnoho hodin práce navíc jak pro naše záchranáře, tak operátory. Totéž samozřejmě platí napříč profesemi, které zabezpečují celý systém odběrů v chodu. Všichni dělají maximum pro dostatečnou kapacitu a plynulost jak při rezervaci termínů, tak při odběrech samotných. I my tedy prosíme o shovívavost a pochopení a to vůči všem, kteří se na systému podílejí,“ dodal Miloš Kukačka, zástupce ředitele Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.