Zájem o pomoc se superdávkou je v Karlovarském kraji velký

Autoři | Foto Úřad práce

Zájem o pomoc s žádostí o superdávku, která nahrazuje příjemcům čtyři dosavadní příspěvky, eviduje v Karlovarském kraji organizace Člověk v tísni velký. Novinářům to řekl koordinátor pro terénní programy a odborné sociální poradenství Richard Kubíček. Nejčastěji si nechávají s žádostmi pomoci ti, kteří nejsou dostatečně digitálně gramotní, nebo lidé, kteří nemají mobilní telefon, datovou schránku nebo bankovní identitu. O superdávku je možné žádat od října, pomoc se jim začne poskytovat od května.

Superdávka kombinuje jak pomoc s úhradou nákladů na bydlení a živobytí, tak i aktivní podporu v podobě bonusů za práci a za řádnou výchovu dětí. Zároveň má podle ministerstva práce a sociálních věcí lépe cílit na ty, kteří pomoc nejvíce potřebují, tedy zejména na rodiny s dětmi, nízkopříjmové domácnosti a takzvané zranitelné osoby.

"Asi nejvíce nás překvapilo, že Úřad práce sám proaktivně oslovuje stávající klienty. Těm chodí dopisy s výzvou k podání žádosti. Na Sokolovsku dokonce i s předem stanoveným přesným termínem schůzky," řekl Kubíček. Karlovarsko je podle něj větší spádová oblast, klientům ale dopis chodí rovněž, pouze bez konkrétního termínu návštěvy. Problém vidí koordinátor například na Kraslicku. Tam kvůli zrušené pobočce pracovního úřadu musí lidé do Sokolova. V Chodově nebo v Nejdku má Člověk v tísni dobrou zkušenost i s pomocí úředníků ze sociálního odboru lidem, kteří si o příspěvky žádají.

Podle Kubíčka jsou klienty, kteří si se žádostí o superdávku nejčastěji nechávají pomoci, sociálně vyloučení nebo ohrožení lidé. "Typicky jsou to lidé dlouhodobě nezaměstnaní, ti s nízkým vzděláním nebo lidé zadlužení, někteří dokonce s více s exekucemi," uvedl. Další skupina jsou mladí dospělí bez dobrého rodinného zázemí. Na organizace se často obracejí i senioři, kteří mají strach, že o dávky po změně legislativy přijdou.

Komplikací pro žadatele jsou podle Kubíčka i nedořešené majetkové poměry z minulosti. "Při dřívějším žádání o podpůrné dávky na to nebyl kladen takový důraz. Teď je ale kontrola majetku přísnější, jelikož systém nyní lépe propojuje registry," řekl. Podle zkušeností terénních pracovníků jde například o historické zápisy vozidel, která byla prodána bez přepisu nebo zlikvidována bez dokladu. Pracovníci narážejí i na problémy se systémem, kdy má technické problémy nebo kolabuje při zpracování žádostí. "I pokud klient vše řádně doloží, už se stalo, že se úřednici nepodařilo zadat potřebné doklady do systému. Je to jako s celou elektronizací nebo digitalizací, je to proces," dodal koordinátor Kubíček.

Podle kritiků podoby nové superdávky je ale pro některé skupiny nevýhodná a může je ještě více přiblížit chudobě. Například analýzy sociologické organizace PAQ Research je celý systém nové superdávky založen na hodnotě životního minima. To ale nebylo velmi dlouho valorizováno a neodpovídá dnešní realitě a inflaci v posledních letech. Navíc je životní minimum vstřícnější u vícečlenných domácností než u jednotlivců.

Analýza také poukazuje na diskutabilní motivování osob, které jsou v insolvenci. Ačkoli má nová dávka motivovat lidi k práci, při insolvenčních srážkách se může celkový příjem osob, které se zapojí do pracovního procesu, naopak ve výsledku snížit. Podle PAQ Research tak může systém vést k práci načerno. I organizace Člověk v tísni poukazovala na nedostatky nové dávky, například na příliš tvrdá pravidla pro odebrání nebo snížení dávky. "Kvůli pochybení jednoho člena domácnosti může přijít o sociální dávky celá rodina včetně dětí, které nemohou ovlivnit chování dospělých," uvádí Člověk v tísni.

Příjemci dosavadních čtyř dávek, kteří o novou superdávku požádají do konce roku, budou dál do konce dubna pobírat nynější částky. Přepočítaná pomoc od státu se jim pak všem začne poskytovat od května. Ministr Marian Jurečka (KDU-ČSL) už dřív uvedl, že třetina příjemců by si mohla polepšit, třetině se dávka nezmění, třetina začne pobírat méně. U nových žadatelů má úřad na přiznání peněz od státu tři měsíce. Jurečka už dříve zmínil, že interní cíl je stihnout vyřízení do měsíce. Podává se jen jedna žádost, více se posuzuje příjem i majetek členů domácnosti.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky ČR, sociální, správa, Karlovarský

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.