Počasí dnes8 °C, zítra8 °C
Pondělí 25. listopadu 2024  |  Svátek má Kateřina
Bez reklam

Vykolejení vlaku se 13 vagony způsobilo škody za 20 milionů, strojvedoucího soud osvobodil

Až osm let za mřížemi hrozilo strojvedoucímu Radimu Růžičkovi, který byl obžalovaný za zavinění nehody, při níž v červenci 2019 vykolejil u Mariánských Lázní nákladní vlak s vápnem. Podle obžaloby jel muž v daném úseku třikrát rychleji, než byla maximální povolená rychlost. V důsledku toho vykolejilo 13 z celkem 17 vagonů. Krajský soud v Plzni ale dospěl k závěru, že šlo o systémové selhání a muže zprostil obvinění. Rozsudek je pravomocný. Při nehodě nebyl nikdo zraněn.

Obžaloba vinila strojvedoucího nákladní soupravy se 17 vagony s práškovým vápencem z toho, že u Mariánských Lázní vjel do úseku s omezenou rychlostí příliš rychle. Trať tam tehdy protínala stavbu obchvatu a v místě nehody vedla obloukem po provizorní přeložce po náspu. Proto tam byla omezená rychlost. Muž tamtudy ale jel třikrát rychleji a vykolejil. Shodou náhod událost natočil dronař, který si tam pořizoval záběry.

Škoda dosáhla 20 milionů korun. Chebský soud dříve uvedl, že na vině bylo systémové selhání na železnici. Růžičku osvobodil dvakrát, státní zástupce se vždy odvolal. Nyní verdikt potvrdil i krajský soud v Plzni.

Růžička u soudu vypověděl, že o stavebních pracích ani o omezení rychlosti na trati nevěděl. S poměry na trati se podle svých slov seznámil před jízdou v tištěné podobě, kde nebyly uvedeny žádné mimořádné události, stejně jako v jeho jízdním rozkazu. Informace ale zaměstnavatel poslal na služební tablet, ten však Růžička nečetl. Na trati jel naposledy sedm měsíců před nehodou, kdy tam ještě žádná omezení nebyla. Podle obžaloby se měl strojvůdce seznámit se změnami na trati z tabletu a také neměl přehlédnout značku, která na úsek s omezenou rychlostí upozorňovala.

Hasiči odklízeli trosky tři dny

„Většina vagonů se převrátila, u některých došlo k poškození přepravních kontejnerů a tím vysypání části nákladu, u některých vagonů zůstal celý náklad stále uvnitř. Hmotnost vagonu včetně nákladu byla přes 70 tun. Pro samotné vyproštění bylo nutné povolat na místo nejenom jeřáby, ale především vyprošťovací tanky. Ty navijákem postupně odstraňovali jednotlivé vykolejené vagony,“ tak popisoval náročný zásah mluvčí krajských hasičů Martin Kasal.

Hasiči na místě pracovali i v noci. Práci jim ztěžoval nedostatek prostoru. Zároveň museli dávat pozor, aby nepoškodili kolejový svršek i železniční násep. „Některé části vagónů bylo nutné před vyproštěním odpálit autogenovým řezákem, z jiných vagonů bylo potřeba odčerpat náklad, aby se vagon odlehčil. K tomu byl na místě speciální odsávací bagr. Na vyproštění se pracovalo nepřetržitě 52 hodin,“ dodal Kasal.

Jedná se o jednu z největších železničních dopravních nehod. Další se odehrála v roce 2020 v Perninku na Karlovarsku, kde se srazily dva vlaky. Dva lidé zemřeli, 24 jich utrpělo zranění. Nehodu podle Drážní inspekce způsobil jeden ze strojvedoucích, který měl zůstat stát ve stanici, bohužel nepočkal. Na trati, na níž se nehoda stala, nebylo žádné zabezpečovací zařízení, které by bránilo nebo upozornilo strojvůdce, že na trať nemá vjet. Vlaky jedoucí v opačných směrech se na trati mají míjet v předem dané stanici, provoz tam řídí lidé a vše závisí na komunikaci strojvedoucích s dispečerem.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto HZS Karlovarského kraje

Štítky železniční nehoda, vykolejení vlaku, soud, strojvedoucí, Krajský soud v Plzni, Mariánské lázně

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Vykolejení vlaku se 13 vagony způsobilo škody za 20 milionů, strojvedoucího soud osvobodil  |  Doprava  |  Zprávy  |  Karlovarská Drbna - zprávy z Karlových Varů a Karlovarského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.