Sobota, 20. září 2025, 13:55
Obyvatelé Chebu budou 8. listopadu rozhodovat v místním referendu o výstavbě Strategického podnikatelského parku (SPP). Investice v hodnotě téměř sedmi miliard korun by měla přinést až 5750 nových pracovních míst.
O vyhlášení referenda radnice informovala na webu. Iniciátoři hlasování argumentují tím, že projekt takového rozsahu a dlouhodobého dopadu musí schválit občané města, nikoli jen zastupitelstvo. Projekt by podle nich mohl mít pro město negativní dopady.
„Projekt SPP je ve stávající variantě se státem prosazován netransparentně, tajemně a překotně, navíc s vyloučením veřejnosti,“ uvádí se v předloženém zdůvodnění návrhu na referendum. Vedení města ale námitky odmítá. Podrobnosti o budoucím parku byly podle něj představeny už na několika veřejných prezentacích a materiály jsou volně přístupné na webových stránkách projektu.
SPP Cheb má vzniknout na ploše 142 hektarů východně od města, nedaleko dálnice D6. Projekt je zaměřený na high-tech průmysl, zejména výrobu baterií a polovodičových součástek typu gigafactory. Město plánuje vložit pozemky v hodnotě 1,4 miliardy korun do společné firmy se Státní investiční a rozvojovou společností (SIRS), která by financovala finální přípravu území a výběr hlavního investora. Zahájení provozu je naplánováné na rok 2029.
Zastánci projektu zdůrazňují ekonomické přínosy pro region. SPP by měl navázat na průmyslovou zónu Cheb I, kde již pracuje asi 3500 zaměstnanců v firmách jako Tchibo, DHL nebo Playmobil. Nový park by podle studií proveditelnosti mohl výrazně podpořit transformaci Karlovarského kraje k technologicky vyspělým odvětvím.
Odpůrci upozorňují na současné problémy města. Cheb se už dnes potýká s nedostatkem policistů, lékařů a dostupného bydlení, vysokou kriminalitou a dopravními problémy. „Všechny tyto negativní vlivy mají už dnes nepříznivý dopad na úroveň základního školství, na zhoršenou průjezdnost městem a bezpečnost,“ varují kritici projektu.
Podle studií bude areál budoucího SPP potřebovat až 100 megawatt elektrického příkonu, téměř 1600 krychlových metrů pitné vody denně a téměř 6800 krychlových metrů technologické vody. Dopravní zatížení představuje až 2875 osobních vozidel a 1200 kamionů denně, což vyžaduje rozsáhlé úpravy silniční infrastruktury, včetně rekonstrukce okružních křižovatek.
Harmonogram projektu počítá se zahájením změn územního plánu ještě letos, následovaným povolovacími procesy a čtyřletou výstavbou infrastruktury. Klíčové bude také vyřešení železničního napojení buď vlečkou ze stanice Cheb za 526 milionů korun, nebo překladištěm za 308 milionů korun.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
No ať si říká každý co může ale konkurence v zaměstnání je jedině dobrá pokut se to rozjede a nebudou to vyhozené peníze zdá se mi to moc velikášské, dobré pro prvotní investici ať tam bude třeba nic................
bylo by dobrý napsat, že to jsou teoretická maxima dle studie , oni autoři dost lžou - motoristi , dalo by se i dodat že prosazujou spíš vytěžení na štěrkopísek ...