Náklady na rozšíření a prodloužení přistávací dráhy na Letišti Karlovy Vary by se státu vrátily do deseti let. Vyplývá to z dopadové analýzy, kterou si Karlovarský kraj jako vlastník letiště nechal zpracovat u společnosti KPMG. Podle odhadů bude třeba investovat do letištní dráhy asi 1,23 miliardy korun. Kraj proto chce získat podporu i od státu, a to přesto, že podle pravidel dotace do regionálních letišť nejsou možné.
Podle jednatelky letiště Alice Justiny Undus by investice výrazně rozšířila možnosti karlovarského letiště a umožnila jej využívat i nízkonákladovým leteckým dopravcům. „Přínos pro letiště by to mělo finanční, samozřejmě. Po rekonstrukci dráhy bychom se tak asi po třech letech mohli dostat do ziskové pozice. Mělo by to přínos i takový, že bychom mohli z karlovarského letiště létat dále a také bychom přilákali nízkonákladové přepravce, kteří jsou dnes tahounem evropské letecké dopravy," uvedla Alice Justina Undus. I pro obyvatele Karlovarského kraje by se rozšířily možnosti, kam letecky cestovat, a to i po západní Evropě, do vzdálenějších míst na zimní dovolenou a podobně.
Dopadová analýza mimo jiné uvádí, že za deset let by přínos do veřejných rozpočtů byl zhruba 1,24 miliardy korun, a to i při konzervativních odhadech. Jen do rozpočtu kraje by to bylo asi 3,9 milionu korun. Nejvíce by se ale investice promítla do daňových příjmů ze spotřeby, kterou by vyvolal větší pohyb letadel a cestujících na karlovarském letišti.
Jedním z podstatných benefitů by bylo, že v kombinaci s dostavbou dálnice D6 by mohlo karlovarské letiště sloužit i jako záložní nebo doplňkové letiště k Letišti Václava Havla v Praze, které má už nyní problém s kapacitou. Přistání v Karlových Varech a doprava po dálnici do Prahy by tak byla řešením, které je obvyklé i u řady jiných letišť v Evropě, která nejsou přímo u velkých měst.
Studie odhaduje, že by rozšíření letiště vyvolalo i vznik nových pracovních míst, a to v počtu zhruba 4712 ročních úvazků za deset let, uvedl krajský zastupitel zodpovědný za dopravu Jan Bureš (ODS).
Středa, 8. května 2024, 07:00
Karlovarský kraj opraví v areálu Letiště Karlovy Vary střechy dvou vedlejších budov. Kromě oprav technického stavu střechy upraví tak, aby na ně bylo možné umístit i solární panely, které by vyráběly elektřinu pro provoz letiště.
Hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek (za STAN) řekl, že jednání s ministerstvem dopravy pokračují. Podle Kulhánka má kraj příslib ministra, že pokud by se podařilo vytvořit model financování, na kterém by se podílel kraj, soukromý sektor, pak by přispěl i stát. Jakou formou, ale zatím jasné. Dotace na podporu regionálních letišť neexistuje a ani Státní fond dopravní infrastruktury beze změny zákona nemůže s investicí pomoci.
Karlovarský kraj přesto věří, že v roce 2026 investice za více než 1,2 miliardy korun začne a skončí. Obětuje se tak obrazně jedna letecká sezona, aby se práce stihly v co nejkratším čase.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.