Jediný letošní letecký den se koná o tomto víkendu v Chebu, zatímco jinde organizátoři akce raději zrušili, tady se rozhodli vydržet. Na své si tak přijdou fandové letecké techniky i historických letounů. Těšit se mohou například na akrobacii s vrtulníkem, unikátní obojživelné letadlo a chybět nebudou samozřejmě ani gripeny.
„Letecké dny se v Chebu konají už od 20. let minulého století, ještě před druhou světovou válkou, kdy v Chebu bylo vojenské letecké učiliště a v rámci toho učiliště se konaly letecké dny. Ty se konaly i za války, kdy tady přistála vzducholoď Zeppelin, předváděly se tady německé stíhací jednotky a tak dále a po válce my jsme až tedy po roce 1989, kdy jsme mohli začít se sportovním a turistickým létáním, civilním, tak jsme obnovili tu tradici těch leteckých dnů,“ přibližuje historii létání nad chebským letištěm organizátor leteckého dne Luděk Matějíček.
Během následujícího víkendu se divákům představí hned několik unikátů. Je libo stříbrného krasavce Beechcraft C-45? Nebo raději dáváte přednost ikoně druhé světové války Spitfiru? Tak to vás letecký den rozhodně nezklame.
„Oblíbenou otázkou je, jestli budou gripeny, tak mohou slíbit, že budou. A předvedou zde o zásah vůči letadlu, které neodpovídá, chová se nestandartně a ty gripeny mají v první řadě za úkol zjistit situaci na palubě a pomoci mu přistát na letišti. Tento zásah se běžně na leteckých dnech neukazuje,“ přibližuje program Matějíček.
Kromě toho se lidé mohou těšit také na ukázku nejlepší současné akrobatické skupiny i na odlehčené sestřelování balónků pomocí vrtulí ultralightů. „Kromě toho tady máme třeba z Rakouska od Red Bullu vrtulník, který předvádí akrobacii, což vrtulníky normálně nelétají. Nicméně v Rakousku je několik pilotů, kteří s vrtulníkem dokážou tohle předvést a je to dechberoucí podívaná, kdy i odborníci stojí s otevřenou pusou,“ láká na show organizátor.
Jedním z dalším netradičních strojů je například obojživelná Catalina, která dokáže přistát na souši i na vodě. Za druhé světové války sloužil tento stroj například v Tichomoří, kde fungoval jako průzkumný letoun i jako výborný lovec ponorek.
„Pro piloty je určitě netradiční to, že kromě řízení letadla rukama, musí používat také kormidelní pedály na zemi, které ovládá nohama. Další zvláštnosti jsou opačné reakce křidélek. Během letu nejprve nakloníte letadlo jedním směrem a nos jde opačným směrem! Kvůli tomu musíte všechny zatáčky začít pomocí pedálů, které se ovládají nohama,“ prozrazuje pilot Jeff Boyiling.
Na letiště se zájemci dostanou několika způsoby. Na ty, co přijedou autem bude čekat parkoviště v jeho těsné blízkosti. Z Chebu také v pravidelných intervalech pojedou zdarma autobusy. Kdo by rád měl program i mapu vždy při sobě v telefonu, ten si může stáhnout aplikaci Letecký den Cheb, kde se včas dozví o případných změnách programu nebo právě o odjezdech autobusů.
„Dodržujeme všechny hygienické předpisy, které jsou v současné době platné, vše jsme také konzultovali s Krajskou hygienickou stanicí v Karlových Varech. Budou sektory pro diváky, tak jak je momentálně platné povolení. Pět sektorů maximálně po tisíci lidech.,“ dodal závěrem organizátor.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.