Růst cen stavebnin a změny na trhu začínají pociťovat u zakázek i samosprávy v Karlovarském kraji. Některé stavby se prodražují, u jiných vítězové veřejných soutěží váhají s podpisem smlouvy. Někteří dodavatelé také začali požadovat platbu za zboží předem, což v případě samospráv mění zažitý způsob financování.
Například Karlovy Vary při opravě další části Vřídelní kolonády musely navýšit původní rozpočet o asi 35 procent, řekl náměstek primátorky Petr Bursík. „Je to především cena železa, která jde extrémně nahoru a tam už některé firmy naznačovaly, že by chtěly upravit výslednou cenu právě ve vztahu k ceně železa. Ale to už je jich riziko," uvedl Bursík.
Také v Ostrově na Karlovarsku čekají na podpis smlouvy s dodavatelem stavby nové hasičské stanice. U zakázky za zhruba 60 milionů korun dodavatel zvažuje, jestli se při současném pohybu cen na trhu stavebních materiálů cena vzešlá ze soutěže vůbec vyplatí, řekl starosta Ostrova Jan Bureš (ODS). Stavba má ale trvat až do roku 2023, takže je možné, že se ceny znovu vrátí na původní úroveň.
Rostoucí ceny stavebních materiálů ohrožují hlavně stavby budov. U pozemního stavitelství, tedy staveb a oprav silnic, se zatím rapidní růst nákladů tolik neprojevil. U oceli nebo plastů ale výrobci často garantují ceny jen v řádech maximálně týdnů.
Chebská radnice zase musela řešit žádost dodavatele stavby nové lávky přes vlakové nádraží o změnu způsobu financování. Při stavbě mostu budou potřeba speciální součástky, které se vyrábějí ve Švýcarsku a v Thajsku. Jejich výrobci ale požadují platby předem. Jde přitom o milionové částky. Město proto muselo jednat i s ministerstvem dopravy, které poskytuje na stavbu dotaci, aby bylo možné uhradit tyto faktury předem místo obvyklé platby až za provedenou práci a dodaný materiál.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.