V Karlovarské krajské nemocnici v Karlových Varech (KKN) byl spuštěn provoz modernizovaného heliportu. Vrtulníky budou moct na střeše nemocnice přistávat i v noci, což dosud nebylo možné, uvedl provozně technický ředitel KKN Martin Čvančara. Modernizaci za 25 milionů korun, kterou kompletně hradil Karlovarský kraj coby majitel nemocnice, si vyžádaly změny v zákoně.
„Nový letecký předpis jasně říká, že heliporty ve zdravotnických zařízeních s urgentním příjmem prvního typu, což nemocnice Karlovy Vary je, musí splňovat podmínky nového požárního systému. To znamená, že musí mít k dispozici 18 tisíc litrů vody a těžkou hasicí pěnu," řekl provozně technický ředitel KKN Martin Čvančara. Heliport je nyní jako první v Česku vybaven plně automatickým hasicím systémem. Ten spustí po detekci požáru vrtulníku hašení do 15 vteřin a celou nádrž vystříká na plochu heliportu do pěti minut. Při modernizaci, která trvala sedm měsíců, byla u heliportu vybudována také nová úniková lávka.
Nosnostní limity nemá heliport podle Čvančary žádné, mohou zde přistávat jak nejtěžší armádní vrtulníky Sokol s váhou 6,4 tuny, tak i ty lehčí, které většinou váží okolo 4,5 tuny. Stavební práce spočívaly v úpravě denního značení heliportu včetně instalace světelných návěstidel, doplnění bezpečnostního zařízení a úpravě směrů pro přistání a vzlety. Radiomaják zcela ovládá pilot vrtulníku, který má možnost nastavení intenzity osvětlení prostřednictvím rádiové frekvence.
Vybrat dodavatele se podařilo až na druhý pokus, jelikož do prvního výběrového řízení se nikdo nepřihlásil. Předpokládaná cena byla 24,5 milionu korun a hejtmanství usilovalo o získání dotace z Integrovaného regionálního operačního programu. To se nakonec nepodařilo, proto celou investici 25 milionů korun financoval kraj sám.
Heliport v karlovarské nemocnici je umístěn na střeše pavilonu akutní medicíny. Má tak ideální polohu pro rychlý přesun pacienta z vrtulníku na oddělení urgentního příjmu nemocnice. Heliport je otevřený od roku 2012, mohly na něm ale přistávat pouze vrtulníky do 3,5 tuny. Větší stroj, jako například armádní vrtulník Sokol, zde poprvé přistál díky úpravám až o pět let později.
Do Karlovarského kraje létají vrtulníky záchranné služby většinou z Plzně nebo z Ústí nad Labem, někdy z Prahy. Karlovarský kraj dlouhodobě usiluje o zřízení vlastní letecké záchranné služby, zejména kvůli dosahu v horských oblastech Krušných hor. Základna leteckých záchranářů by měla vyrůst na karlovarském mezinárodním letišti a v provozu by mohla být od roku 2027.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.