Zájem o doučování v Karlovarském kraji je v době distanční výuky kvůli koronavirovým opatřením velký. Na pomoci dětem s výukou se v kraji podílí také organizace Člověk v tísni, zapojují se více i dobrovolníci. Práci jim ale komplikuje omezení osobních kontaktů kvůli šíření koronaviru. Dohnat rozdíly, které se mezi dětmi kvůli zavřeným školám stále více prohlubují, bude těžké, řekla koordinátorka vzdělávacích aktivit z Člověka v tísni Alžběta Pospíšilová.
Každá ze čtyř sociálních pracovnic v Karlovarském kraji má na starosti okolo deseti rodin. Pracovnice, které působí kolem Nejdku, Karlových Varů, Sokolova a Chebu, nyní spolupracují zejména se stálými klienty, pár se jich přihlásilo nově, popřípadě se na organizaci obrátila škola se žádostí o pomoc s doučováním svých žáků.
"Práce je ale ztížená tím, že nemůžeme chodit k rodinám domů jako dříve. Pouze v ojedinělých případech se domluví individuální konzultace. V létě se dalo chodit ven a učilo se na lavičce v parku, ale nyní se můžeme scházet pouze v našich prostorech a na krátkou dobu," řekla Alžběta Pospíšilová. Obvykle trvá doučování dvě hodiny, to se teď ale kvůli možné nákaze nedoporučuje. "Dítěti se proto snažíme v co nejkratší době poskytnout to, co nejde on-line, zbytek vyřizujeme přes telefon nebo přes on-line platformu," řekla koordinátorka.
V regionu je nyní okolo 30 rodin, kterým zapůjčila organizace technické vybavení k on-line výuce. Díky darům mohli pracovníci půjčit počítače, routery nebo sim-karty, poptávka je ale daleko vyšší. "Gramotnost některých rodin ohledně počítačů byla nižší, museli jsme je s tím nejprve naučit zacházet. Také jsme jim museli vysvětlit, že když jim počítač zapůjčíme, musí s námi dále spolupracovat," uvedla koordinátorka.
Pracovnice se setkávají i s tím, že některé děti, zejména ze sociálně vyloučených lokalit, neplní své úkoly a ve škole pak dostávají nedostatečnou známku. Děti ztrácejí motivaci a "páky" na ně podle koordinátorky nejsou. Rozdíly mezi dětmi se proto dále zvětšují a bude obtížné je dohnat.
"Spolupracujeme třeba s dětmi z posledních ročníků, kteří si vybírají střední školu. Tím, že nechodí do školy, nemají o středních školách žádný přehled, neorientují se v tom, co škola nabízí, ani se nepřipravují na přijímačky, i v tom jim musíme pomoct," uvedla Pospíšilová.
Z pohledu koordinátorky zasáhla epidemie nejvíce právě nejmladší žáky. "Děti jsou poznamenány, a to jak v důsledku vzdělávání, tak i po psychické stránce, mohou trpět úzkostmi a výkyvy nálad, i po sociální stránce, kdy jim chybí kontakty s vrstevníky, denní řád, motivace, soutěživost ve třídě i kontakt s autoritou v té třídě," uvedla.
Organizace v Karlovarském kraji se dlouhodobě potýkala s nedostatkem dobrovolníků. Je to podle koordinátorky zejména tím, že v kraji není státní vysoká škola a chybí tu vysokoškoláci. "Zjistili jsme, že výhoda téhle doby je ta, že doučování nemusí probíhat osobně. Například dobrovolník z druhé strany republiky, který studuje matematickou fakultu, může pomoci žákovi s matikou v našem kraji. Tím se náš problém docela vyřešil," řekla Pospíšilová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.