Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekÚterý, 23. dubna 2024, 08:42
Ceny energií na trhu klesají. Kdy se to zastaví? Čím je to způsobené a jak se tento trend projeví na účtech koncových zákazníků? Odpovídá Petr Švec, generální ředitel společnosti epet.
V médiích i ve společnosti se v poslední době objevují informace o klesajících cenách energií na velkoobchodních trzích. Čím je to způsobené?
Ceny mají klesající trend už od poloviny roku 2023. Hlavním důvodem byl pokles spotřeby, kdy při vyšších cenách začali zákazníci energiemi přirozeně šetřit. Poptávka ale klesá i z dalších důvodů. Vyšší průměrné teploty v zimním období znamenaly nižší spotřebu při vytápění a zásobníky jsou nyní stále plné ze 60 %, což způsobuje pozitivní sentiment na trhu. Celkově klesá spotřeba i v průmyslu z důvodu nižší produkce. Na cenu elektrické energie má navíc vliv i cena povolenky, která se nyní pohybuje okolo 60 eur za MWh, zatímco před dvěma lety se pohybovala okolo 100 eur za MWh.
Jak se toto zlevňování projevuje na cenách pro koncové zákazníky?
Ceny se postupně snižují a kopírují vývoj na velkoobchodním trhu. Ceníky se mění s tím, jak zákazníkům končí jejich smlouvy. Pokud bude cenový vývoj bez negativních odchylek, lze očekávat u většiny zákazníků nižší ceny energií, než měli v roce 2022 a 2023. Výjimkou budou jen ti zákazníci, kteří měli uzavřené smlouvy s fixací ceny na delší období. Například pokud zákazníkovi skončí smlouva z roku 2021, kdy byly ceny nižší, než jsou v současnosti, měl by teď nově cenu vyšší.
Jaké ceny momentálně nabízí zákazníkům společnost epet?
Daří se nám reagovat na aktuální situaci na trhu a ceníky jsme letos již třikrát upravovali a ceny snižovali. Ke třetímu snížení cen došlo teď začátkem dubna, kdy novým zákazníkům z řad domácností nabízíme elektřinu již od 2 889 Kč za MWh a plyn již od 1 159 Kč za MWh. Snažíme se co nejrychleji promítat snížení cen na trhu i do našich cen a držet se tak na předních místech mezi dodavateli.
Co čeká energetický trh v blízké budoucnosti. Lze očekávat, že ceny budou klesat dál?
Podle mého názoru nelze očekávat ještě výraznější pokles cen. V roce 2021 bylo cenové dno u plynu pod 20 eur za MWh a elektřina se prodávala pod 50 eur za MWh. Plyn je nyní o více jak 10 eur dražší a elektřina o více jak 30 eur. Musíme si uvědomit, že levný ruský plyn jsme nahradili dražším plynem především z Norska a navíc platíme za vyšší náklady za přepravu, prostor pro výrazné snižování ceny tu nevidím. Elektřina je ovlivněna vyšší cenou povolenky, ale proti tomu bude postupně cenu ovlivňovat větší podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů, který může cenu postupně snižovat. Na druhou stranu budeme více platit za dotaci těchto zdrojů a investice do sítí, a to bude zvyšovat cenu regulované složky. Může tedy dojít ke snižovaní celkové ceny, ale ne příliš razantnímu.
Dá se říct, že už jsme z nejhoršího venku a energetickou krizi máme za sebou?
Postupnou stabilizaci energetického trhu můžeme sledovat již od druhé poloviny roku 2023. Nicméně trh je stále velmi senzitivní na jakoukoliv negativní zprávu. Ale ano, krizi bychom měli mít již za sebou.
Je teď tedy vhodná doba fixovat? A na jak dlouho?
Ceny u obou komodit se stále snižují. V porovnání s rokem 2022 a 2023 dokonce několinásobně. Cena základního produktu na energetické burze pro rok 2025 je přes 70 eur za MWh za elektrickou energii a 33 eur za MWh zemního plynu. Pro rok 2026 jsou ceny ještě nižší. S ohledem na aktuální cenovou hladinu bych fixaci doporučil, ale maximálně na dva roky. Delší fixace by se zákazníkům nemusela vyplatit.
Co mají dělat odběratelé, jejichž dodavatelé na pokles cen na burze nereagují a prozatím nezlevňují?
Podívat se do smlouvy, zda ji mohou vypovědět a kdy. Před ukončením fixních smluv na dobu určitou lze podat výpověď do 20 dní, před ukončením smlouvy na dobu neurčitou je výpovědní doba tři měsíce. Určitě bych ale doporučil aktivně s dodavatelem komunikovat. Doba je opět vysoce konkurenční a obchodníci se snaží vyjít svým zákazníkům vstříc a domluvit se s nimi.
Setkáváte se při komunikaci se zákazníky s nějakými často opakovanými mýty?
Zákazníci ještě často zaměňují roli dodavatele neboli obchodníka a roli distributora, tedy provozovatele distribuční sítě. V posledních dvou letech se setkáváme ještě s tím, že zákazníci posuzují cenu u dodavatele podle výše měsíční zálohy. Ani případný přeplatek nebo nedoplatek nevypovídají o tom, jak výhodnou má zákazník cenu. Ukazuje pouze to, jak dobře měl nastavené zálohy. Je důležité, aby zákazník při výpočtu vycházel ze své konkrétní spotřeby a ceny, kterou za energie platí. Z tohoto důvodu jsme na jaře letošního roku nasadili na náš web chytrou kalkulačku, která s tímto výpočtem zákazníkům pomáhá.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.