Vedení Karlovarského kraje chce znovu usilovat o užší spolupráci mezinárodního letiště v Karlových Varech s pražským letištěm Václava Havla. Důvodem je ekonomické zajištění regionálního letiště, ze kterého v současné době nelétá žádná pravidelná linka, i plány související s jeho rozvojem. Jednání o spolupráci by mělo pokračovat i letos.
Kraj je vlastníkem karlovarského letiště. Vedení regionu usiluje již roky o to, aby se regionální mezinárodní letiště stala součástí páteřní státní infrastruktury, podobně jako jsou dálnice, silnice první třídy nebo železnice. Letiště by tak mohla získat i státní finance, které by mohly podpořit jejich rozvoj. V případě Karlovarského kraje by šlo o peníze na rozšíření vzletové dráhy. Konkrétní možnosti se objevily s loňským odchodem jednatele karlovarského letiště Jiřího Pose, který se stal novým ředitelem pražského letiště.
„Variant je několik, může to být majetkový vstup do letiště, kdy spoluvlastníkem bude stále Karlovarský kraj, a bude se na té investici podílet kraj i stát. Nebo bude součást holdingu, kdy celé karlovarské letiště může být podporováno ministerstvem dopravy," řekl hejtman Petr Kulhánek (za STAN).
Vedení kraje dál jedná s vedením pražského letiště i ministerstvem dopravy. „Další jednání se chystá na duben nebo květen, a to s ministerstvem dopravy a pražským letištěm, abychom si řekli, jak dál," řekl Kulhánek.
Kraj chce mít nicméně projekt rozšíření vzletové dráhy již připravený. Konkrétně jde o rozšíření odletové a přistávací dráhy, která by podle záměru měla být o 15 metrů širší a o 360 metrů delší. Úpravy by podle hejtmana zvýšily potenciál letiště i celého kraje. Využívat by ho mohly i nízkonákladové společnosti, jako je například irský Ryanair. Projekt by měl být hotový koncem letošního roku. Náklady by měly dosahovat až jedné miliardy korun.
Karlovarské letiště se několik let potýká s finančními problémy způsobenými epidemií koronaviru i zhoršenými vztahy s Ruskem. Jediná pravidelná linka společností Pobeda, která byla v minulých letech klíčovým obchodním partnerem letiště, přestala létat mezi Moskvou a Karlovými Vary na jaře roku 2020. Od té doby se nepodařilo domluvit jinou pravidelnou linku. Letošní finanční plán počítá se ztrátou 26,5 milionu korun. Příznivě ovlivnit by ho mohly předpokládané výnosy, například z charterových letů z Karlových Varů do turecké Antalye se společností Čedok.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.