Zítra, tedy 15. května, uplyne přesně 90 let od chvíle, kdy byl na letišti Karlovy Vary v provizorních podmínkách zahájen letecký provoz na lince Praha – Mariánské Lázně – Karlovy Vary. Od té doby prošlo letiště mnoha změnami a postupně se z něj stalo moderní mezinárodní letiště. Jeho provoz je ale nyní zcela ochromen koronavirovou pandemií, která samozřejmě znemožnila i uspořádání oslav tohoto výročí.
„Před devadesáti lety se do Karlových Varů létalo sezónně čtyřikrát denně s letouny Aero A-23, Aero A-38 nebo Fokker F VII 3m,“ popisuje první letecké sezony Jana Pavlíková, mluvčí Karlovarského kraje, který je majitelem letiště.
Vzhledem k nemožnosti uspořádat větší slavnostní akci připravilo vedení letiště pouze amatérskou leteckou soutěž Memoriál Františka Malkovského, která se uskuteční zítra s vyloučením veřejnosti a se schválenou výjimkou ze strany ministerstva zdravotnictví.
„Letiště Karlovy Vary je po celou dobu své existence přirozenou vstupní branou do Karlovarského kraje. Myslíme si, že má ze všech regionálních letišť v naší zemi nejlepší výchozí pozici pro příletovou turistiku a lázeňskou péči,“ říká Jan Bureš (ODS), náměstek hejtmana pro dopravu.
Podle jeho dalších slov je letiště Karlovy Vary má karlovarské letiště předpoklady pro budoucí rozvoj přímých leteckých spojení nejen z východní Evropy, ale i ostatních trhů v rámci EU.
„I když současná situace dostala všechna letiště pod velký ekonomický tlak, snaží se vedení Karlovarského kraje a letiště nastavit efektivní programy pro podporu nových linek. Pokračuje také příprava projektu rozšíření a prodloužení vzletové a přistávací dráhy, což by podstatně rozšířilo možnosti letiště,“ dodal náměstek.
Letiště Karlovy Vary připrilo k výročí také novou moderní verzi svých internetových stránek www.airport-k-vary.cz. „Začínáme používat nové logo, které ale vychází z tradičního motivu, zřizujeme také účet na Instagramu, prostřednictvím kterého chceme informovat veřejnost o historii i o aktuálním dění na letišti. Pro zájemce o zajímavosti z letecké dopravy to bude určitě atraktivní způsob, jak se o karlovarském letišti dozvědět více,“ dodal jednatel Letiště Karlovy Vary Jiří Pos.
V prvním roce provozu karlovarského letiště bylo uskutečněno 764 letů, přepraveno bylo 918 osob a 3.572 kilogramů nákladu. Od roku 1935 mělo letiště Karlovy Vary letecké spojení do 11 měst v tehdejším Československu, bylo zařazeno do evropské sítě letišť a navazující lety Karlovy Vary spojovaly s Budapeští, Bělehradem, Vídní, Berlínem, Amsterodamem, Londýnem, Paříží a dalšími městy.
Z pohledu historického rozvoje infrastruktury letiště je zásadní rok 1933, kdy byly dokončeny nové objekty, zejména hlavní odbavovací budova navržená architektem Rudolfem Weisem z Karlových Varů a hangár navržený akademikem Stanislavem Bechyně. Objekty byly na tehdejší poměry dostatečně kapacitní s dokonalou architekturou a můžeme je na letišti obdivovat dodnes. Dalším významným rokem byl rok 1952, kdy byla zahájena výstavba vzletové a přistávací dráhy s cementobetonovým krytem v šířce 30 m a v délce 2150 m včetně pojezdové dráhy. Tyto parametry dráhy zůstaly doposud nezměněny a letišti dnes bohužel přináší specifické konkurenční znevýhodnění. Nová fáze modernizace probíhala od roku 1999 až do roku 2009, kdy byla otevřena nová moderní část terminálu, sloužící mimo jiné k odbavení cestujících a bezpečnostní kontrole. Letiště zároveň v roce 2017 získalo certifikaci podle nových evropských standardů EASA a je pevnou součástí strategické infrastruktury letišť ČR.
Dalším novodobým milníkem byl 1. červenec 2004, kdy bylo letiště převedeno z vlastnictví státu do vlastnictví Karlovarského kraje a novým provozovatelem letiště se následně stala společnost Letiště Karlovy Vary s.r.o., ze 100 % vlastněná Karlovarským krajem. Právě Karlovarský kraj a provozovatel letiště, spolu s využitím dotačních titulů, investovaly v následujících letech do modernizace letiště přes 450 milionů korun a do roku 2013 bylo opakovaně dosahováno ziskového hospodaření letiště.
V období od roku 2013 však přestalo být kvůli „ukrajinské krizi“ a následným propadům v zájmu o lázeňskou péči ze strany ruské klientely letiště takzvaně v plusu. Slibné oživení díky zahájení provozu společnosti Pobeda v roce 2018 bylo nástupem pandemie COVID-19 prozatím zastaveno. O dalším osudu letiště a plánech do budoucna bude Karlovarský kraj jednat i se státem.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.