Najít nový termín svatby není jen o tom zalistovat v diáři a zavolat na matriku. Svatební koordinátoři musí zajistit fotografy, výzdobu, květiny, lokalitu nebo například půjčovnu šatů. Řada z nich tuto práci dělá, protože je to zkrátka baví. Teď ale přiznávají, že jsou z celé situace už unavení a velkou roli v tom hrají i dodavatelé, kteří například odmítají vrátit zaplacené zálohy.
„Svatby se mohou konat. Maximálně může být na svatbě přítomno 15 účastníků. Do tohoto limitu se počítají i snoubenci, oddávající a matrikář,“ stojí na webu Covid Portál zřízeným ministerstvem vnitra. Jak dlouho tato situace vydrží? Nikdo přesně neví. Když se mluví o rozvolňování, skloňují se témata škol, obchodů a restaurací. Pro svatební koordinátory je to ale více než svízelná situace. Koordinátora si totiž platí ti, kteří touží po větší pohádkové svatbě, kde je rozhodně více než 15 lidí.
„Klienti chtěli pořádat svatby ve velkém a nyní nemohou. Mnoho jich to přesouvá a práce koordinátora je o to náročnější. Snažíme se vyjít svatebčanům vstříc a být jim oporou, protože také neví, co bude a potřebují povzbudit,“ popisuje svatební koordinátorka Martina Jiříková.
Zároveň dodává, že má klientky, které přesouvaly termín už třikrát i čtyřikrát. I proto doporučuje vzdát se víkendového termínu a volit všední dny. To ostatně radí i Lucie Roženská, která plánuje svatby po celé republice.
V obřadní síni na úřadě v Karlových Varech jsou termíny většinou plné až do srpna. Datumy mimo obřadní místnost jsou zaplněny na květen, červen i červenec. Během pandemie lidé svatby nerušili, spíše hledali jiné datum.
„Svatby přesouváme, nevěsty už jsou z loňska poučené a volí si termíny na léto a podzim. A pak jsou tu dodavatelé. Když se podaří přesunou jednoho z toho celého ansámblu, tak je to hodně, ale většinou začíná plánování úplně od začátku. Dřív jsem tu práci měla ráda a velmi mě to bavilo, ale teď když už jednu svatbu posouvám potřetí...,“ popisuje své zkušenosti Roženská.
U tématu dodavatelů ale se na chvilku pozastavuje. I tady platili svatebčané nutné zálohy. Někteří dodavatelé neměli problém s jejich vrácením, někteří však ano.
„My na jednu stranu chápeme, že nyní není moc kde brát. Na druhou stranu přemýšlím, zda nepodniknout nějaké právní kroky. Hodně se ten trh spolupráce pročišťuje, někteří dodavatelé už ani neexistují nebo se přeorientovali na něco jiného. Teď už jedeme tak, že máme termíny bez záloh, platí se až když opravdu máme potvrzené, že se svatba uskuteční,“ pokračuje.
Na svatbách, které Roženská organizuje, se pohybuje průměrně 80 lidí. Tedy pohybovalo. Uzpůsobená jsou tomu i místa a prostory, kam se vejde stovka svatebčanů. V 15 lidech by téměř prázdný sál evokoval spíše trýznivou atmosféru než radostnou událost. I kvůli tomu snoubenci neslevují ze svých nároků. Koordinátorky se shodují, že si páry raději počkají, než aby svatbu „osekali“.
„Samozřejmě nám chybí nějaké noty, kdy a jak bude vláda rozvolňovat. Je to pro nás věštění z křišťálové koule. S tím se pojí i otevření restaurací, které nám také moc nepomůže, protože většina svateb, které já dělám, se odehrávají v hotelech nebo v penzionech. Takže my potřebujeme otevření hotelů a ubytovací zařízení. Je to dost nepříjemná situace, snoubenci chtějí řešení a já jim ho kolikrát nemohu nabídnout. Zatím si necháváme červnové svatby a uvidíme, co bude dál,“ konstatuje Rožanská.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.