Počasí dnes-1 °C, zítra1 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Nejméně transparentní kampaň měly ANO a SPD, nejvíce Piráti

Nejméně transparentní kampaň k letošním krajským volbám měly podle hodnocení organizace Transparency International (TI) hnutí ANO, SPD a karlovarská koalice ODS a KDU-ČSL s podporou Soukromníků. Nejlépe si vedli Piráti, plzeňská koalice KDU-ČSL, ADS a Nestraníků a ústečtí Spojenci pro kraj. Hodnocení z hlediska průhlednosti financování a přístupu ke kampani dnes česká pobočka TI zveřejnila na webu.

"Strany obecně poskytují velmi vágní informace o plánovaných rozpočtech na kampaň. Neinformují o profilech na sociálních sítích. Zakrývají vztahy k mediálním a PR agenturám. Nepublikují seznamy dárců dříve, než požaduje zákon. Dokonce i tak jednoduchá věc, jako je přehled vlastních předvolebních akcí, je pro mnohé problém," uvádí se v hodnocení.

TI strany oznámkovala jako ve škole. Zcela propadlo hnutí SPD, které podle TI oznámilo pouze celkovou částku na kampaň ve výši 20 milionů korun, nikoli jednotlivé výdaje, dárce, volební tým, najaté agentury, plán předvolebních akcí či volební profily na sociálních sítích. Podobně na tom bylo ANO, které chtělo do kampaně investovat 45 milionů korun. Od čisté "pětky" ho uchránily informace o lidech a agenturách, které se na strategii a marketingu kampaně podílely.

Piráti dostali od TI známku 1,6. Na výbornou organizace ohodnotila jejich seznam dárců, volebních akcí a informace o rozpočtu. Chyběl ale seznam externích spolupracovníků a agentur. Z dalších parlamentních stran si nejlépe vedlo hnutí STAN (známka 3,6) a KSČM (známka 3,8). Horší známku než průměrnou čtyřku dostaly ODS a Trikolóra (shodně 4,2), KDU-ČSL (4,4) a ČSSD (4,6). Na TOP 09, která kandiduje v různých koalicích, ocenila TI její veřejný účet a seznam dárců, čímž strana napomohla k transparentnosti i svým liknavějším koaličním partnerům.

Mezi největší nešvary letos podle organizace patřilo "manipulativní vedení kampaní". Obhájci krajských pozic si podle TI v řadě případů zaplatily PR agentury, aby v médiích publikovaly reklamní články, které zdánlivě informují o běžné krajské agendě. "Pokud tuto práci následně jednoznačně podstrkují v kampani jako svou propagaci a propagaci strany, jde o privatizaci veřejné funkce," uvedl ředitel TI David Ondráčka.

Organizace hodnotila kampaně celkem tří desítek uskupení, a to velkých stran i jejich krajských koalic a úspěšných regionálních uskupení. Trendem v transparentnosti kampaně se podle vedoucího projektu transparentnivolby.cz Ondřeje Cakla stalo "lajdáctví". Většina stran se podle něj ani nenamáhala použít aplikace na zveřejňování informací o rozpočtu, dárcích nebo personálním vedení kampaně.

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Facebook.com/AndrejBabis

Štítky ČR, volby, kraje, kampaň, TI, ANO 2011, Svoboda a přímá demokracie, Česká pirátská strana, koalice, KDU-ČSL, ODS, Transparency International, rozpočet, David Ondráčka, ČSSD

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Josef Mixa

Dělat kampaně potřebují jenom ty strany, co potřebují obelhat voliče snůškou nereálných slibů v domnění, že už na ty strany voliči zapomněli! Za celou tu dobu, co byly ony strany v opozici, nic konstruktivního sami nevymysleli, jenom žalovaly a donášely do Bruselu a všemožně se snažily, aby to tady nešlo! A protože s tímhle se do voleb jít nedá, tak dělají ony kampaně! Transparentní strany dělat kampaně nepotřebují, když je za nimi vidět snaha něco zlepšit, bez ohledu na útoky opozice. A to je případ i SPD!

Pátek, 25. září 2020, 14:04Odpovědět

Nejméně transparentní kampaň měly ANO a SPD, nejvíce Piráti  |  Politika  |  Zprávy  |  Karlovarská Drbna - zprávy z Karlových Varů a Karlovarského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.