Odstranění čmáranic z vlakových souprav stojí České dráhy několik milionů ročně. Problém s graffiti zdaleka netrápí jen Prahu a střední Čechy, ale také Plzeňský a Karlovarský kraj, kde se náklady na jejich odstranění loni vyšplhaly na 1,5 milionu korun. Účinná obrana proti vandalům ale neexistuje, a tak dopravce investuje například do většího zabezpečení svých areálů a zkouší i speciální nátěry, a to i s pomocí studentů plzeňské umělecké školy.
Poměrně často informují policisté o řádění vandalů, kteří se sprejem v ruce „zdobí“ vlakové soupravy napříč republikou. Vedení Českých drah došla s tímto letitým problémem trpělivost a v následujících letech plánuje investovat 230 milionů korun do bezpečnostních opatření. Týkat se zdaleka nebudou jen hlavního města. Dopravce chce v příštích třech letech posílit ostrahu na nádražích a instalovat kamerový systém do příměstských vlaků.
Středa, 21. září 2022, 08:00
Velmi snadnou práci měli strážníci karlovarské městské policie s dopadením mladého muže, který sprejoval na vyznačené vodorovné dopravní značení. Mladík absolutně netušil, že svůj vandalský čin páchá přímo pod kamerou bezpečnostního kamerového...
„Za rok 2022 se náklady na odstranění vnitřních a vnějších graffiti a renovaci laku vozidel za Plzeňský a Karlovarský kraj blížily 1,5 milionu korun,“ vyčíslil mluvčí Českých drah Lukáš Kubát. „Ve spolupráci s Policií ČR a bezpečnostní agenturou aktivněji střežíme místa, kde k útokům nejčastěji dochází. Plánujeme také lépe ochránit odstavené vlaky i díky plánovaným investicím do technického zabezpečení perimetrů odstavných míst,“ doplnil.
„Odstraňování graffiti nás každoročně stojí miliony korun. Rok co rok navíc zaznamenáváme vyšší aktivitu vandalů. Jen v tomto roce jsme investovali do čištění interiérů a exteriérů zhruba deset milionů korun. Důležitým krokem je proto aktivnější střežení míst, kde k útokům nejčastěji dochází. K dispozici máme nově i hlídky se psy,“ upřesnil Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Dalším preventivním krokem je také využití speciálních nátěrů. „Antigraffiti nátěry nebo polepy slouží k snadnějšímu odstranění výtvorů vandalů a zároveň chrání původní lak vozidla před prostředky na odstraňování graffiti,“ přiblížil Kubát.
Průhledný lak testovalo například plzeňské ředitelství Českých drah spolu se studenty plzeňské SUPŠ a ZUŠ Zámeček. A není pochyb, že to bylo pro studenty zábavné zpestření výuky. Po ošetření povrchu vozidla si vzali vagon do parády studenti 2. ročníku oboru Grafický design a 3. ročníku oboru Užitá malba. Aby se ale ochranný lak otestoval, muselo vyvedené dílo zase rychle zmizet.
V loňském roce České dráhy evidovaly v celé ČR více než 400 případů graffiti. Náklady na odstraňování přesáhly pět milionů korun, skutečná škoda je však zhruba dvojnásobná. Na odstranění graffity z jednoho vlaku padne 40 litrů speciálního rozpouštědla, dva tisíce litrů vody a deset hodin lidské práce. Dopravce k této problematice také spustil kampaň Společně za čisté vlaky.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.