Počasí dnes14 °C, zítra18 °C
Pátek 17. května 2024  |  Svátek má Aneta
Bez reklam

Prověšený most odborníci zpevní unikátní technologií, kterou použijí jako první na světě

Most Kapitána Jaroše v karlovarské čtvrti Dvory byl postaven v roce 2017. Poté, co se po něm začalo jezdit, konstrukce se začala prohýbat a deformovat. Karlovarská radnice stavbu mostu reklamovala a nyní se krajské město dočkalo světového prvenství.

„Špatně se o tom mluví, ale při stavbě mostu došlo k sérii chyb. Proto je třeba nyní most opravit,“ sdělil technický ředitel stavební firmy SMP Michal Kužník. Ten společně s Pavlem Ryjáčkem, odborníkem stavební fakulty ČVUT, katedry ocelových a dřevěných konstrukcí, představil unikátní technologii, kterou je v těchto dnech mostní konstrukce karlovarského mostu zpevňována. Jedná se o montáž speciálních tyčí ze slitiny SMA (shape memory alloy), což znamená tyč s tvarovou pamětí. „My si necháme tyče nejprve v laboratořích natáhnout, čímž dojde k porušení krystalické mřížky natahované tyče. Následně tyče montujeme pod mostní konstrukci prověšeného mostu a zahříváme na teplotu 300 stupňů Celsia,“ vysvětluje Pavel Ryjáček a dodává, že unikátnost slitiny SMA je v tom, že se zahřátím takzvaně zaktivuje a snaží se vrátit do své původní délky. „Tím začnou namontované tyče pod mostní konstrukcí působit jako vzpěry a dojde ke zmenšení průhybu nosné konstrukce mostu. Následně dojde k odfrézování povrchové asfaltové vrstvy mostu a jejímu vyrovnání,“ dodal Pavel Ryjáček.

Celkem bude pod karlovarský most namontováno 68 těchto speciálních tyčí. Doba procesu, během kterého se budou zkracovat a zmenšovat průhyb mostu je zhruba čtrnáct dní od zahřátí. „Hlavní výhoda tohoto postupu, který se používá například pro zesilování stropních konstrukcí některých budov, je v možnosti zachování dopravy na opravovaném mostě,“ dodal Pavel Ryjáček.

Co se týká nákladů na opravu mostu, tak ty jsou v případě toho karlovarského srovnatelné s jinými postupy. „Tento most by se dal opravit i jiným způsobem, který by byl podobně finančně náročný. Bylo by ale nutné most zcela uzavřít, přesunout sem techniku a tak dále. Proto jsme zvolili tento způsob, který je zároveň na opravu mostu tady v Karlových Varech použit poprvé na světě,“ dodal technický ředitel s tím, že jeho společnost předpokládá, že technologii bude používat při opravách mostů po celé republice. „A tam se bude ve většině případů jednat o výrazné snížení nákladů na opravu,“ uzavřel Michal Kužník.

„Nám se tento systém velmi líbí. Pokud se vše podaří, uvažujeme o jeho využití k opravě několika dalších mostů ve městě. O konkrétních mostech ale zatím mluvit nechci,“ dodal náměstek karlovarské primátorky Petr Bursík (ODS).

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Jan Kopál/mmkv

Štítky doprava, mosty, SMA, unikátní technologie, světová premiéra, Karlovy Vary, SMP, technologie, Otakar Jaroš, oprava, České vysoké učení technické v Praze, ODS

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Prověšený most odborníci zpevní unikátní technologií, kterou použijí jako první na světě  |  Doprava  |  Zprávy  |  Karlovarská Drbna - zprávy z Karlových Varů a Karlovarského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.