Místo plánovaných osmdesáti tisíc cestujících jich vloni Letiště Karlovy Vary, jehož vlastníkem je Karlovarský kraj, odbavilo pouze něco málo přes sedmnáct tisíc. Důvodem je samozřejmě pandemie covid-19, která zásadním způsobem ovlivnila cestovní ruch a turismus. Ekonomickou situaci letiště alespoň částečně zachránila letecká škola F Air, na kterou se protikoronavirová omezení nevztahovala.
„Provoz letecké školy byl v loňském roce důležitým zdrojem příjmů, včetně nájemného nebytových prostor a hangáru, a částečně zmírnil propad hospodářského výsledku letiště. I přes významný nárůst provozu byl minimalizován dopad na životní prostředí v okolí letiště, zejména důsledným dodržováním souboru smluvních provozních opatření. Jejich průběžnou kontrolou zajišťuje platforma Letištního výboru pro životní prostředí, jejíž výstupy jsou dostupné veřejnosti i na webových stránkách letiště. Nechali jsme aktualizovat hlukovou studii a posoudit zdravotní rizika spojená s rozvojem provozu letecké školy. Ze závěrů vyplývá, že vliv provozu letecké školy nezhorší životní prostředí ani v širším okolí letiště,“ uvedl jednatel Letiště Karlovy Vary Jiří Pos.
Právě zahájení provozu letecké školy F Air na karlovarském letišti vyvolávalo v minulosti mnoho sporů a emocí. A právě kvůli zahájení provozu letecké školy zaznamenalo letiště více než 100% nárůst pohybů.
„Podíl letecké školy na celkovém počtu pohybů je 75 %. Dalších 10 % pohybů zajistily lety Leteckého klubu a zbylých 15 % pohybů připadá na ostatní provozovatele včetně obchodních letů,“ říká mluvčí Karlovarského kraje Jana Pavlíková.
Karlovarské letiště, ale plánovalo za loňský rok odbavit až 80 000 cestujících. Těch bylo nakonec odbaveno jen 17 234. Klíčovým obchodním partnerem zůstala i v roce 2020 ruská společnost Pobeda, která do 13. března 2020 provozovala linku mezi Moskvou – letiště Vnukovo a Karlovými Vary a přepravila 16 717 cestujících.
„Situace ohledně šíření nákazy koronavirem zasáhla všechny oblasti veřejné dopravy. Krajské letiště v Karlových Varech však pociťuje dopady ještě mnohem více, protože je historicky velmi úzce spjato s přepravou lázeňských hostů do našich lázní. Letecká společnost Pobeda, která plánovala v roce 2020 další navýšení provozu, zůstává nadále jediným strategickým partnerem karlovarského letiště v oblasti pravidelných linek a zajišťuje spojení z teritoria, které právě generuje tradičně vysoký potenciál příjezdové, především lázeňské turistiky. Věříme, že brzy po uvolnění omezení volného pohybu osob ze třetích zemí dojde k obnovení letů a navážeme tak na úspěšný provoz této linky,“ uvedl náměstek hejtmana Jan Bureš (ODS).
Hospodářský výsledek za rok 2020 očekává letiště na úrovni ztráty ve výši necelých 19 mil. Kč, což je díky souboru úsporných opatření a využití podpůrných programů „Anticovid“ meziroční zhoršení o 1,2 mil Kč. Původně se očekávalo zhoršení o 5.2 mil Kč. V nejbližší době bude vedení letiště předkládat na Ministerstvo životního prostředí dokumentaci EIA k posouzení plánovaného projektu rozšíření a prodloužení dráhy a očekávaných provozních výkonů, včetně provozu leteckých škol, na životní prostředí podle zákona. „Úspěšné završení tohoto procesu a pokračování v přípravě projektu je jednou ze základních podmínek pro budoucí úspěšný rozvoj nových leteckých linek do regionu a cestou k vyrovnanému provoznímu hospodaření společnosti,“ uzavřel náměstek hejtmana.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.