Dnes, 20:00
Děti velmi citlivě vnímají, když je někdo v jejich okolí smutný, zahlcený nebo prostě „něco není v pořádku“. Co ale často neumějí, je na takovou situaci správně zareagovat. Bojí se, že něco pokazí, nebo nevědí, co říct. Právě na tuto potřebu reaguje projekt Dětský čin roku, který nově zařazuje kategorii Pomoc pro duši. Oceňovat bude příběhy dětí, které pomohly druhým nebo samy sobě v psychicky náročné situaci, a to ať už šlo o vyslechnutí, povzbuzení nebo třeba jen prosté tiché objetí.
Impuls pro vznik nové kategorie vzešel z výzkumu agentury Ipsos, který si letos v červnu zadal generální partner projektu Dětský čin roku. „Kvalitativní rozhovory s dětmi ve věku od šesti do šestnácti let ukázaly, že téma duševního zdraví silně rezonuje zejména mezi teenagery. Ti mají chuť pomáhat, ale často nevědí, jak správně reagovat. Brání jim v tom nejistota, strach ze selhání, obava z výsměchu nebo očekávání, že zasáhne někdo jiný,“ říká za generálního partnera firmu Whirpool PR manažer Martin Šemík.
„Pomáhat je dobrý, protože se to někdy může vrátit. V některých situacích to může zachránit život,“ řekl v průběhu výzkumu desetiletý chlapec. Výzkum ukázal, že děti mají přirozeně rozvinutou empatii, ale jejich schopnost pomoci ovlivňuje věk, prostředí i sebedůvěra. Zatímco malé děti častěji pomáhají doma a v rodině, starší už více vnímají témata jako samota, stres nebo šikana. „Psychická pomoc? Třeba někdo brečí. Přijdu a zeptám se, jestli je v pohodě. Ale je to těžký,“ popsala situaci šestnáctiletá dívka.
Podle výzkumu Ipsos chybí dětem nejen odvaha, ale často i základní povědomí o tom, kam se obrátit v těžké situaci. Školy se podle nich zaměřují hlavně na fyzickou pomoc, například první pomoc nebo environmentální aktivity. Psychické zdraví a jeho podpora ale ve výuce zůstává spíše na okraji.
„Věříme, že každá forma pomoci má smysl. Právě proto jsme se rozhodli rozšířit projekt o kategorii Pomoc pro duši. Analýza výsledků výzkumu s reálnými příběhy z předchozích let nám ukázala, že děti vnímají jako zásadní nejen záchranu života v krizové situaci, ale i psychickou oporu, která dokáže život zachránit v tichosti. Chceme, aby i takováto pomoc dostala svou pozornost a ocenění,“ říká Jan Krejčíř, marketingový ředitel značky Whirlpool pro Českou republiku a Slovensko.
Každá z kategorií projektu Dětský čin roku má svého patrona. Novou kategorii Pomoc pro duši zaštítí Martin Košťál, trenér, výživový poradce a otec dvou dětí. „Zdravá duše jde ruku v ruce s fyzickou kondicí a pohodou. Proto jsem rád, že mohu být patronem právě této kategorie, která vyzdvihuje pomoc, na kterou se často zapomíná,“ doplňuje.
Myšlenka nové kategorie vychází nejen z výzkumu, ale i z reálných příběhů, které se pohybují na hranici mezi fyzickou a psychickou pomocí. Jeden z oceněných činů z roku 2023, který získal uznání v kategorii Záchrana lidského života, by dnes nepochybně patřil do kategorie Pomoc pro duši. „Žákyně brněnské MŠ a ZŠ při FN Brno chtěla v těžké životní situaci spáchat sebevraždu. Díky vnímavosti své kamarádky Zuzky, která jí nabídla blízkost, naslouchání a doslova jí zabránila v činu, dnes dívka žije. Její příběh ukazuje, jak obrovskou sílu může mít tiché přátelství, všímavost a odvaha zůstat u někoho, kdo to právě potřebuje,“ podotýká Šemík.
Podobný příběh se objevil i během samotného výzkumu agentury Ipsos. Po skončení jedné z diskuzí se moderátorce svěřila účastnice, že i ona pomohla své spolužačce, která se ocitla v hluboké psychické krizi. I tento tichý čin potvrzuje, že psychická podpora není pro děti abstraktní téma. Naopak – je to zkušenost, kterou některé z nich už samy prožily.
V loňském roce vyhledaly ambulantní psychiatrickou pomoc přes 60 tisíc dětí a dospívajících. „To ukazuje nejen rostoucí potřebu kvalitní péče, ale i důležitost otevřeně mluvit o duševním zdraví. Naslouchání, objetí nebo tiché mlčení mohou být v těžké chvíli stejně důležité jako slova. A často i léčivé,“ dodává Šemík.
Dětský čin roku si k loňskému dvacetiletému výročí nadělil nový web s aktuálním, atraktivním a přehlednějším designem. „Spustili jsme ho letos v září a jeho hlavním vizuálním motivem jsou postavičky superhrdinů. Právě o nich totiž celý projekt je. Každý, kdo pomáhá – ať už drobností, nebo velkým činem – je v našich očích hrdina,” uzavírá Jan Krejčíř.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám