Ministerstvo zamítlo tunel, město hledá nové řešení obchvatu

Autoři | Foto pixabay.com

Odvedení dopravy z centra Karlových Varů se komplikuje. Ministerstvo dopravy poslalo vedení města zamítavé stanovisko k variantě, aby obchvat města vedl tunelem. Na zasedání karlovarského zastupitelstva to řekla primátorka Andrea Pfeffer Ferklová (ANO). Město vyvolá další jednání o možných variantách.

Primátorka uvedla, že podle ministerstva je tunel ekonomicky neschůdné řešení. "Varianta tunelu tak evidentně padá. Budeme teď trvat buď na tom severním obchvatu a vyvoláme jednání, jestli by nešla i nějaká jiná varianta," řekla Pfeffer Ferklová. Rovněž zopakovala, že varianta, kdy by současný průtah městem mimo jiné odstínily protihlukové stěny, nepřichází v úvahu.

Zamýšlený severní obchvat města je podle primátorky problematický proto, že okolní obce se chtějí rozrůstat, ale zablokování pozemků pro možný obchvat jim to neumožňuje. Město při projednávání Zásad územního rozvoje řeklo, že preferuje tunelové řešení. "Ale stáli bychom o to, aby se nechaly ještě v jakési uzávěře pozemky, které jdou tím severním obchvatem, kdyby se stalo, že tunelové řešení nevyjde," řekla primátorka.

Náměstek hejtmanky pro dopravu Martin Hurajčík (ANO) řekl, že varianta tunelu ještě není definitivně mimo hru. "Ono ji ministerstvo dopravy neshodilo, pouze vrátilo. Nicméně v současné chvíli nevychází ekonomicky, takže buď se bude muset přepracovat nebo se musí hledat jiné řešení," uvedl. "Tunelová varianta je i podle odborníků jediné vhodné řešení. Teď je otázka, v jaké podobě a za jaké finanční prostředky to bude," dodal.

Varianta s tunelem spočívá v tom, že by se zhruba na úrovni čtvrti Bohatice, v místech, kam dnes ústí výpadovka na Prahu, průtah zanořil do skály a vedl tunelem až do čtvrti Dvory. Pak by se opět napojil na druhém konci města na dálnici D6 směrem na Cheb. Hlavními důvody záporného stanoviska k tunelu jsou vysoké stavební náklady, které se odhadují na 17,8 miliardy korun, ale také provozní náklady takového řešení. Byly by asi 100 milionů korun ročně. Náklady na vybudování severního obchvatu byly v roce 2023 odhadovány na zhruba deset miliard korun.

Vedení města míní, že podle měření četnosti dopravy a výhledu do budoucna by mohl nynější průtah, který je veden nad zemí ve čtyřech pruzích, vydržet kapacitu dopravy minimálně do roku 2040. Dálnice D6 z Prahy by se do Karlových Varů měla dostat asi v roce 2028. V současné době stavbaři budují úseky dálnice v Karlovarském kraji. Zároveň se připravuje rozšíření silnice I/13 na Chomutov. Dokončena by měla být kolem roku 2035. Obě silnice se sbíhají na konci Karlových Varů a ústí do průtahu, který má čtyři pruhy, ale bez odstavného pruhu. V případě oprav nebo nehod je tak průtah zablokovaný někdy i na hodiny.

Hodnocení článku je 90 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky ČR, správa, Karlovy Vary

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.