Povinná distanční výuka a zákaz přítomnost žáků ve školách je samozřejmě velkou komplikací jak pro žáky, tak i učitele. Tentokrát není výjimka ani pro odborný výcvik a praktickou výuku žáků. Ta je ale u žáků hlavně učebních oborů zásadní a nenahraditelná. I proto hledali ředitelé škol v Karlovarském kraji cesty, jak ji alespoň částečně zajistit.
„Zjistili jsme, že školy ve většině případů využívají k náhradě odborného výcviku individuálních konzultací. Ty jsou povolené i v rámci distanční výuky, žáci tak dochází na odborný výcvik sice v menším rozsahu, než je běžná praxe, zato se jim dostane individuální péče,“ říká Lenka Mansfeldová, vedoucí oddělení projektů Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje.
Na druhou stranu to ale při vysokých počtech žáků v jednotlivých třídách trvá relativně dlouhou dobu, než na všechny žáky přijde řada a než se všichni vystřídají.
„Není to sice ideální, ale pozitivní poznatek je, že pokud je učitel či instruktor na dílně pouze s jedním žákem, stihne ho naučit mnohem více než při běžné kolektivní výuce,“ konstatoval Jan Homolka, ředitel ISŠ Cheb.
Docházení žáků přímo do firem v regionu jim umožňuje udržet si alespoň částečně pracovní návyky a režim, který je pro děti tak nezbytný. „Snažíme se, aby lektor se studentem byl částečně izolován na hale a nedocházelo ke kontaktu s běžným provozem. Žáci si při konzultacích spíše opakují to, co se naučili v době, kdy byly praxe v plném rozsahu. Je to boj, ale dokázali jsme alespoň pro obor elektromechaniků udržet praxe v běhu i v únoru a březnu,“ popisuje situaci jednatel firmy HF-Czechforge Jiří Strádal.
Odborný výcvik se stejnou formou snaží udržet i na SPŠ Ostrov. Tady se ale soustředí hlavně na závěrečné ročníky. „Snažíme se všechny žáky vystřídat v týdnu, kdy mají mít odborný výcvik. Mají tedy kratší časový úsek, ale vidíme je každý týden a mají tak možnost se zeptat na to, co jim není z probírané látky jasné nebo si vyzkoušet i úkony v rámci odborného výcviku. Zaměřujeme se hlavně na témata a dovednosti, které jsou u závěrečných zkoušek,“ říká Jaroslav Zmeškal, vedoucí dílen a učitel praktického výcviku automechaniků a autotroniků na SPŠ Ostrov.
A konzultace využívají i na Střední uměleckoprůmyslové škole v Karlových Varech. Podle ředitelky Markéty Šlechtové chodí na konzultace hlavně čtvrťáci a to po celou dobu, co jsou konzultace možné. „Učně máme jen ve firmách. Zde jsme se ale se zlou potázali, protože tyto konzultace nejsou povinné, takže musí být vůle jak na straně žáka, tak na straně rodiče. Také máme dost žáků, kteří bydlí na internátu, který je nyní zavřený. Žáci proto nemohou na konzultace dojíždět,“ konstatuje ředitelka s tím, že proto u učňovských oborů tyto konzultace probíhají minimálně. V plánu je ale od poloviny května do konce června jet u učňovských oborů pouze odborný výcvik bez narušení teoretickou výukou. „Momentálně se chystáme oslovit firmy, zda by byly ochotné přijmout žáky v takovém rozsahu a je také otázkou, zda nám to vládní opatření dovolí,“ dodává Markéta Šlechtová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.