Nový terminál pro autobusovou i železniční dopravu se po dvouleté rekonstrukci otevřel v Aši na Chebsku. Stavba nové nádražní budovy, zastřešení nástupišť a autobusového terminálu stála 105 milionů korun. Podílelo se na ní město Aš se Správou železnic (SŽ).
„Novostavba ve stanici Aš nahradila nevyhovující objekt ze 70. let minulého století. Vznikla moderní bezbariérová budova. Uvolněná plocha se využila pro vybudování parkoviště s kapacitou 23 míst včetně stání pro dobíjení elektromobilů," řekl ředitel Stavební správy západ SŽ Petr Hofhanzl. Doplnil, že hlavním benefitem jsou téměř nulové provozní náklady na budovu. Na střeše má osazeny fotovoltaické panely, které dostatečně pokryjí vlastní spotřebu elektřiny. Původní nádražní budova byla z dnešního pohledu na drážní provoz značně naddimenzovaná.
„Pěkné nádraží a jeho upravené okolí vytváří první dojem návštěvníka, který k nám přijede vlakem. Jsem proto samozřejmě rád za novou nádražní budovu, na jejíž podobě jsme navíc měli možnost se podílet,“ řekl starosta Aše Vítězslav Kokoř (ANO).
Přímo v prostoru vlakové stanice vznikl ve spolupráci města a železnice terminál autobusové a vlakové dopravy s novou dominantou, hodinovou věží. „Rádi bychom ještě v budoucnu ve spolupráci se Správou železnic a Českými drahami vybudovali v blízkosti nádraží důstojnou připomínku Vlaku svobody, který tudy projel v roce 1951 a dopravil několik desítek lidí na svobodný Západ,“ uvedl místostarosta Aše Pavel Matala (nez.).
Stavbu zahájila společnost Berger Bohemia Plzeň v listopadu 2022 kácením zeleně a bouráním starého nádraží. Přízemní nádražní budova, kterou tvoří dva výškově i materiálově odlišné kvádry a prosklená stěna odbavovací haly se vstupním průčelím olemovaným portálem z pohledového betonu, byla dokončena v prosinci 2023. Letos dokončilo město stavbu zastřešení autobusového nádraží a SŽ dala zastřešit vlaková nástupiště. Celkové náklady jsou 105 milionů korun.
Projekt výstavby nového objektu v Aši je součástí projektu, v jehož rámci SŽ modernizuje vlaková nádraží za finanční podpory Evropské unie. Pro nádraží v Aši činila evropská dotace 53,7 milionu korun. Město se zhruba 13.000 obyvateli spolufinancovalo stavbu zhruba 7,5 miliony ze svého rozpočtu, potvrdil ČTK mluvčí radnice Milan Vrbata. Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury. Se stejnou finanční podporou z Národního plánu obnovy je realizována i kompletní rekonstrukce nádražní budovy v Chodově na Karlovarsku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.