Počasí dnes18 °C, zítra21 °C
Sobota 27. dubna 2024  |  Svátek má Jaroslav
Bez reklam

Nejslavnější česká fotografie vesmíru vznikla před sto lety, kouzlo dodal snímku prolétající bolid

Legendární snímek „mlhoviny v Andromedě“ vznikl přesně před sto lety v noci z 12. na 13. září 1923. Podle odborníků sehrála v tomto případě obrovskou roli náhoda. Když astronom Josef Klepešta exponoval snímek, proletěl zorným polem dalekohledu jasný meteor, neboli bolid. Tím vznikla unikátní fotografie, která obletěla svět.

Mlhovina v Andromedě je staré označení, jedná se totiž o galaxii. Důkazy o tom publikoval americký astronom Edvin Hublle v časopisu The New York Times 23. listopadu roku 1924. Tedy více než rok po pořízení Klepeštovy fotografie.

Autorem slavného snímku je astrograf a zakládající člen České astronomické společnosti Josef Klepešta. Fotografie se stala naprosto ikonickou a lze ji najít ve všech odborných československých publikacích.

„Šlo o velkou náhodu. Tehdy osmadvacetiletý Klepešta fotografoval čtyřhodinovou expozicí na skleněnou desku 20 centimetrovým astrografem hvězdárny v Ondřejově galaxii M31 v souhvězdí Andromedy. Během expozice prolétl zorným polem bolid, který zanechal jasnou stopu a tak vznikla jeho slavná fotografie,“ přibližuje Pavel Suchan z Astronomického ústavu Akademie věd ČR.

Na snímku jsou vidět hvězdy z naší galaxie Mléčná dráha. Zachycena je tam i jedna z nejbližších galaxií, Galaxie M31 v souhvězdí Andromedy vzdálená 2,5 milionu světelných roků od Země. „Naší galaxii je podobná svou velikostí, počtem hvězd a spirální strukturou,“ přibližuje Suchan.

Galaxie M31 a ta naše se k sobě podle odborníků přibližují a za zhruba 4,5 miliardy let se začnou spojovat a pravděpodobně vytvoří obří eliptickou galaxii. „Světelná čára na snímku je zachycený prolétající jasný meteor, tedy světelný jev odehrávající se v atmosféře naší planety,“ upřesňuje odborník.

Josef Klepešta byl významným českým astronomem a spoluzakladatelem České astronomické společnosti. V roce 1925 přišel s nápadem založení edice Knihovna přátel oblohy, ve které vyšla řada odborných publikací, katalogů a astronomických map. Klepešta edici financoval a zároveň část z prodeje putovala do pokladny společnosti na vydávání časopisu Říše hvězd. Zasloužil se také o výstavbu Štefánikovy hvězdárny. Po roce 1945 stál za nápadem nových hvězdných atlasů Antonína Bečváře, které se během krátké doby rozšířily do celého světa, spolupracoval s Astronomickým ústavem ČSAV a od poloviny roku 1965 až do své smrti pracoval na Hvězdárně a planetáriu hlavního města Prahy. Je po něm také pojmenována planetka (3978) Klepešta.

Ohodnoť článek