Pátek, 17. října 2025, 10:41
V Kynšperku nad Ohří na Sokolovsku dnes začala demolice betonových předmostí u historické lávky přes Ohři. Novinářům to řekl starosta Marek Matoušek (nez.). Lávka je uzavřena od začátku září a práce potrvají do června. Uzavřené zůstane po dobu prací i levé rameno řeky pro vodáky.
"I přes uzavřenou lávku a vyznačené možnosti, kudy se přes řeku dostat, jsme během září řešili incidenty, kdy se lidé snažili stavbou procházet. Ta ale jde podle harmonogramu, stavbaři totiž nejprve zatrubnili levé rameno řeky a chystali okolí mostu," uvedl starosta. Podle něj je lávka se 101 let starými betonovými předmostími technickým skvostem. Podle statika i vzhledem k provozu, kdy přes lávku denně projdou desítky lidí a projede velké množství cyklistů po páteřní cyklostezce Ohře, už nutně potřebovala obnovu.
Stavba nových předmostí včetně demolice by měla stát zhruba 24 milionů korun. Na jejich modernizaci se město pět let připravovalo. Do architektonické soutěže se přihlásilo pět projektů a podle Matouška zvítězil ten, který město jej finančně zvládne. Město podalo žádost o individuální dotaci od Karlovarského kraje ve výši osm milionů korun. Na předfinancování demoličních prací i stavby si město vzalo úvěr.
Na ostrov, přes který lávka vede, povedou široké schody. Dřevěná část mostu je podle starosty v dobrém stavu a čekají ji jen kosmetické úpravy, jako je obnova nátěru. "Zrezly ocelové výztuže v obou předmostích. Budou zbourány a kompletně obnoveny," dodal.
Stavba by měla být dokončena do 30. června 2026 tak, aby na hlavní cyklistickou i vodáckou sezonu byla lávka opět průchozí. Do té doby budou muset vodáci přenášet lodě přes jez na pravém rameni. Cyklisté a pěší budou po celou dobu stavby využívat k průjezdu a průchodu nedaleký silniční most přes Ohři, kde je vyznačena objízdná trasa. Podle starosty je na kolech možné jet i přes Chotíkov a Nebanice.
Město Kynšperk nad Ohří hospodaří s ročním rozpočtem zhruba 100 milionů korun. Asi pětinu tvoří investice, zbylé výdaje jsou provozní. Ve městě žije téměř 5000 obyvatel. Krytá dřevěná lávka nahradila v roce 1947 původní železobetonovou lávku zničenou na sklonku války ustupující německou armádou. Dřevěná část je dlouhá 63 metrů a je druhou nejdelší v Česku. Podle starosty je nejdelší lávkou v Česku stojící na pouhých dvou pilířích. Současná podoba pochází z roku 1950.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám