Představitelé hospodářských komor, samospráv a dalších zainteresovaných stran z obou stran hranic Česka, Bavorska a Saska apelují na zrychlení elektrifikace tratí v česko-německém příhraničí. Vyzývají k tomu vrcholné orgány Česka a Německa v Karlovarské výzvě, kterou dnes podepsali v Karlových Varech. Elektrifikace přes vzájemné dohody staré mnoho let stále vázne a pro regiony na obou stranách hranic znamená omezení dalšího rozvoje, zaznělo dnes od vystupujících na konferenci.
Deklarace vybízí české i německé spolkové ministerstvo, aby se začala intenzivně zabývat zejména elektrifikací trasy mezi Drážďany a Görlitzem, trasy mezi Chebem a Marktredwitz jako alternativní trasy pro novou železniční trať Drážďany - Praha a také dokončením takzvané frankosaské magistrály mezi Norimberkem a Marktredwitz.
I podle zástupců hospodářské komory nebo samospráv z Německa je ve zpoždění spíše německá strana, a to i přes předchozí dohody s Českem. Česká strana už řadu kroků podnikla, řekl dnes na konferenci český ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
"Co se týče českého úkolu, tak dál urychlujeme přípravu zdvojkolejnění trati mezi Plzní, Stodem, Domažlicemi a Českou Kubicí /Furth im Wald na německé straně. Tam jsme významně dál než německá strana, máme územní rozhodnutí, pracujeme na stavebních povoleních a zdvojkolejnění trati, s tím bychom chtěli začít v příštím roce. To jsou už konkrétní věci, ne jen přísliby," uvedl Kupka.
Podobně i na trati z Chebu do Marktredwitz je podle něj elektrifikace vybudovaná až k hranicím, ale na německé straně nepokračuje dál. I přípravy vysokorychlostní trati z Prahy na Drážďany podle Kupky postupují vpřed.
Podpis Karlovarské deklarace a dnešní konferenci o přeshraniční železniční dopravě zorganizovaly hospodářské komory z obou stran hranice. "Karlovarská deklarace apeluje na ministerstva dopravy, aby zintenzivnila práce na elektrifikaci tratí v našem regionu," řekl dnes předseda Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje Tomáš Linda. Doplnil, že tyto investice jsou důležité pro obě strany regionu.
Firmy z obou stran hranice se shodují na tom, že bez dopravního napojení na moderní evropské dopravní cesty region ztrácí konkurenceschopnost. Například zástupce dopravní komory z Německa poukázal na fakt, že na německé straně vznikly železniční terminály, ale doprava je stále závislá na dieselových lokomotivách, a to i v době, kdy sílí tlak na odklon od fosilních paliv. Podobně i ředitel jáchymovských lázní Josef Ciglanský dnes řekl, že může nastat absurdní situace, kdy do lázní budou klienti jezdit elektromobily nebo vlakem s pohonem na naftu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.