Špatná viditelnost může často za střety automobilů s chodci. Více jak polovina těchto smrtelných nehod se podle statistik stává v noci. Chyby jsou na straně chodců i řidičů. Nejproblematičtější bývají zimní měsíce. Loni zahynulo na českých silnicích 93 chodců.
Chůze nebo jízda v mlze, při silném dešti nebo v noci, je pro všechny účastníky silničního provozu s rizikem. U skoro čtvrtiny dopravních nehod s účastí chodce, je vina na straně řidiče auta kvůli omezené viditelnosti. Chodec naopak přehlédne ze stejného důvodu auto ve více než deseti procentech.
„Ve dne snižuje správné osvětlení pravděpodobnost, že nehoda skončí jako smrtelná, o celou čtvrtinu. V noci je ale riziko nehody končící smrtí některého z jejích účastníků více než dvakrát větší než za dne. Proto správné osvětlení a respektování pravidla vidět a být viděn je zde zcela zásadní," zdůraznila prezidentka asociace Záchranný kruh Veronika Krajsová.
Riziko těchto nehod mohou snížit různé faktory. Tím nejzásadnějším je řádný technický stav vozidla. „Špatně seřízené světlomety mohou dohled řidiče zkrátit až o třicet metrů nebo naopak až dvacetkrát zvýšit riziko oslnění protijedoucích řidičů," upozornil Michal Fridrich z Hasičského záchranného sboru ČR. Důležitá je proto pravidelná kontrola. Reflektory je možné seřídit i na STK.
Dalším důležitým faktorem je rychlost. Při vyšších rychlostech je brzdná dráha delší. Při snížené viditelnosti by měl řidič zpomalit. Pokud použijete dálková světla, odborníci doporučují snížit rychlost na přibližně 50 km/h. Šance na přežití pro chodce, je při této rychlosti okolo šedesáti procent. Při sedmdesáti kilometrové rychlosti v hodině to není ani deset procent.
„S rozsvícenými potkávacími světly uvidí řidič chodce bez reflexních prvků maximálně na padesát metrů. Při osmdesátce tak má jen dvě vteřiny na reakci. Navíc, když svítí potkávacími světly, většinou je to kvůli autu v protisměru, které může řidiči třeba i znemožnit se chodci včas vyhnout," řekl Pavel Žíha z krajského policejního ředitelství.
Velký vliv má také barva oblečení. Například v modrém oblečení je chodec vidět na vzdálenost osmnáct metrů, v bílém až na padesát pět metrů. Pokud má reflexní prvky, řidič ho může vidět až na 200 metrů daleko.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.