Chebské nádraží, které bylo za druhé světové války zničeno, prodělává druhou obnovu. Po rekonstrukci kolejiště a nástupišť je v plánu Správy železnic (SŽ) i renovace památkově chráněné výpravní budovy. Začít by měla zřejmě v roce 2026, bude ale záležet na tom, jestli budou peníze. Původní secesní budova nádraží stejně jako prakticky celé kolejiště bylo zničeno při náletu spojeneckých letadel 8. dubna 1945. Novou podobu získalo nádraží v Chebu v roce 1962 a v posledních letech podstupuje zásadní modernizaci za stovky milionů korun.
Podle údajů Správy železnic se připravuje celková obnova památkově chráněné budovy. „Projekt zahrnuje zejména rekonstrukci veřejně přístupných prostor a vybudování nového hygienického zařízení pro cestující i kapacitnějšího výtahu. V rámci stavby dojde ke snížení energetické náročnosti budovy. Bude upraveno také okolí stanice včetně vytvoření nových parkovacích míst. Celý objekt dostane nový orientační systém. Cestujícím bude k dispozici široká nabídka komerčních služeb v odbavovací hale," popisuje projekt Správa železnic na svém webu.
Během dubna by měla být dokončena projektová dokumentace a začne příprava tendru na zhotovitele stavby. „Vypsání zakázky předpokládáme do poloviny letošního roku. Celkové náklady stavby jsou v tuto chvíli ve výši 820 milionů korun," doplnila tisková mluvčí SŽ Eberl Friebová.
V roce 2021 SŽ dokončila rozsáhlou modernizaci kolejiště, nástupiště, podchodu a instalaci eskalátorů a výtah. Rekonstrukce stála přes 500 milionů korun a z větší části byla hrazena z evropských fondů. Vloni pak začala na chebském nádraží stavba nové opravárenské haly Českých drah za 755 milionů korun. Hala nahradí starou severní rotundu, která už současným požadavkům nevyhovovala. Hotová má být v roce 2026.
Železniční stanice v Chebu byla významným uzlem železniční dopravy už před druhou světovou válkou. Vlaky z Chebu mířily po tratích do Německa i na Chomutov a na Plzeň. Po náletu z 8. dubna 1945 bylo ale téměř celé nádraží zničeno.
„Z hlavní přijímací budovy zbyla jen zdiva. Co nezničily trhavé bomby, zničily bomby zápalné, takže se zničilo hlavně všechno ze dřeva. Rovněž střecha byla úplně smetena a zbylá zdiva byla rozrušena. Podobně byla zničena betonová nástupiště, která měla ochrannou střechu rovněž z betonu. Náletem byla silně poškozena úhlová bývalá budova ČSD, tzv. saské skladiště, skladiště bývalé buštěhradské dráhy, které bylo celé dřevěné. Z tohoto zbyly jen betonové sloupky, na kterých byla kostra skladiště... Nádražiště bylo poseto samými trychtýři od bomb, zničené nákladní, osobní a kotlové vozy, zničeny lokomotivy a všechno co bylo prostě na kolejích," popisuje nálet Kronika města Cheb z dubna 1945.
Oprava kolejí začala hned po válce. Novou podobu nádražní budově dal architekt Josef Danda. V roce 2016 bylo nádraží zařazeno mezi památkově chráněné.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám