Letošní zima je sice relativně teplá, ale náklady na zimní údržbu nebudou nižší než v jiných letech, možná spíše naopak. Střídání teplot kolem nuly stupňů Celsia je totiž pro údržbu horší než delší mrazy. K tomu se pak přidaly vyšší ceny surovin, zejména soli, která je právě pro tyto podmínky nezbytná. Na celkové hodnocení nákladů na zimní údržbu je ale podle silničářů zatím brzy, únor a březen v posledních letech občas přinesou nepříjemná překvapení, řekl vedoucí zimní údržby krajských silničářů Josef Bulka.
O silnice, včetně zimní údržby, se v Karlovarském kraji stará zejména podnik Údržba silnic Karlovarského kraje (ÚSKK). Krajská organizace má na zimu zhruba 142 milionů korun.
„Letos sice sněžilo hlavně v listopadu a prosinci, ale v dalších obdobích byly zase teploty kolem bodu mrazu. To poškozuje silnice víc než sníh. Finančně tak bude údržba možná celkově dražší. Navíc cena soli šla o pětinu nahoru, dražší jsou opravy vozidel, jen nafta je zhruba srovnatelná s loňskem," řekl šéf zimní údržby ÚSKK Bulka.
„Ale ani když se na silnicích nic zásadního neděje, tak to neznamená, že nemáme žádné náklady. Spousta výdajů je trvalých, bez ohledu na počasí. Musí fungovat dispečink, musíme platit řidiče i v době pohotovosti, když ani nevyjedou. To jsou všechno náklady, které jsou obligatorní," uvedl Bulka.
Dalším důsledkem počasí, kdy se teploty pohybují okolo nuly, je následné poškození silnic. Opakované zamrzání a tání vody trhá silnice a už nyní je vidět, že na řadě míst budou jarní opravy popraskaných silnic náročné. A to zima ještě neskončila.
I pro městskou údržbu silnic je letošní zimní období neobvyklé. Například v Chebu se solilo nejvíce v prosinci a v listopadu, v lednu výrazně méně. Také kamenivo a písek se nejvíce spotřebovávaly v prosinci. Celkem tak v Chebu první tři měsíce stály na zimní údržbě už přes devět milionů korun. Definitivní náklady budou ale jasné až po březnu, kdy oficiální zimní údržba končí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.