Nový systém meziměstské autobusové dopravy s novými autobusy v Karlovarském kraji se v prvních dnech svého fungování potýká s problémy. Lidé si stěžují na nevytopené autobusy, zpoždění i zrušené spoje, na které byli zvyklí. Vedení kraje i provozovatelé krajem dotovaných spojů se cestujícím za potíže omluvili a podle hejtmana Karlovarského kraje Petra Kulhánka (za STAN) se počáteční problémy daří den po dni řešit, řekl dnes novinářům. Nedostatky kritizuje krajské opoziční hnutí ANO.
Hejtman Kulhánek dnes uvedl, že se porodní bolesti nového systému daly předpokládat, na některé se ale připravit nedalo. „V prvních dnech nového systému regionální dopravy byly problémy s technikou autobusů, které se týkaly vytápění, což se podařilo po dohodě s výrobcem odstranit a autobusy topí. Problémy byly i s odbavovacím systémem, který je funkčností jiný, než byl předchozí, proto i řidiči se s ním seznamovali za ostrého provozu, což způsobilo některá zpoždění," uvedl Kulhánek.
Úpravou jízdních řádů se zároveň přerušila návaznost některých spojů. To už ale podle Kulhánka krajský koordinátor dopravy zhruba 15 změnami v prvních dnech provozu upravil.
Kraj a dopravní firmy, které s autobusy jezdí, musely řešit i to, že nové menší autobusy na některých spojích nestačily kapacitně. Podle Kulhánka ale kraj při plánování, jaký typ vozu nasadit, vycházel z údajů předešlých dopravců. Ty se ale ukázaly v některých případech výrazně odlišné od reality. Tam, kde to šlo, se malé autobusy vyměnily za velké nebo se nasadily místo nových autobusů na CNG starší dieselové.
Opozice ale považuje nedostatky nově zaváděného systému za fiasko a důkaz neschopnosti krajské vlády. Hnutí ANO vyzvalo vedení kraje, aby minimálně v lednu nechalo jízdné na problémových linkách a spojích zdarma, naučilo řidiče obsluhovat odbavovací systém, přenastavilo jízdní řády podle požadavků a potřeb cestujících a dalo celou situaci do pořádku. „Leden je dostatečně dlouhý měsíc na to, aby se vše zvládlo správně nastavit a dostat systém do správných kolejí. Vedení kraje ale musí začít pracovat, musí začít řešit problémy a v mnoha případech začít naslouchat odborníkům a lidem s praktickými zkušenostmi a neházet odpovědnost na úředníky,“ doplnil starosta Mariánských Lázní a opoziční zastupitel Martin Hurajčík (ANO).
Jedna z největších změn v autobusové dopravě v kraji se připravovala několik let. Nákup 170 autobusů na stlačený plyn a předání zakázky na dopravní obslužnost formou takzvané vertikální spolupráce je v Česku výjimečný. Většinu autobusů má ve správě Dopravní podnik Karlovy Vary. Další tři malé oblasti budou zajišťovat malí místní dopravci, VV Autobusy, Cvinger Bus a Pechočiaková - Zepra. Jezdit budou v oblastech Bochova, Žlutic a Toužimi. I oni získali zakázku přímým zadáním. Celková investice včetně příspěvku Karlovarského kraje představovala 1,3 miliardy korun. Dotaci 600 milionů korun kraj získal za předchozího vedení.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.