Ještě před deseti lety se zdálo, že řemeslná výroba a s ní spojené malé podnikání upadne v zapomnění. S příchodem nové dekády ovšem řemeslníkům svítá na lepší časy. Češi mají totiž čím dál tím větší zájem o kvalitní, ručně zpracované výrobky s tradicí a “duší”. Řemeslníci navíc své podnikání přizpůsobují moderní době, a tak je zákazníci kromě tradičních trhů najdou i na Facebooku a dalších sociálních sítích.
Ještě do nedávna spoléhali řemeslníci především na své sousedy a známé z blízkého okolí. Byli to totiž právě oni, díky komu řemesla přežívala po celé generace a díky komu byli schopni řemeslníci uživit své rodiny. V posledních letech se navíc mohli řemeslníci cítit v nevýhodně pod přesilou velkých řetězců. Ty totiž díky obrovskému množství zboží a vysokému počtu poboček dokázali často nabídnout nižší cenu (avšak také nižší kvalitu) výrobku. S rostoucím důrazem na digitalizaci a přechod do online prostředí však svítá malým podnikům a řemeslníkům na lepší časy. Své zákazníky nyní mohou oslovit prostřednictvím sociálních sítí a nabídnout něco, co velkým řetězcům často schází – příběh, autenticita, lidskost a unikátní produkt. To ostatně dokazuje i Průzkum o stavu podnikání, jež nechala udělat společnost Facebook ve spolupráci s OECD a Světovou bankou.
„Naše zákazníky nejvíce zajímá příběh – především historie a proces výroby,“ popisuje Filip Kubák, řemeslník a majitel rodinné tkalcovské dílny ve Strmilově. „Naše tkalcovská dílna funguje už od roku 1870, na publikum dnes ale cílíme především na internetu. Hodně nám pomáhá například Facebook a Instagram,” dodává. „Máme zákazníky, kteří se k nám vracejí. Dokonce bych řekl, že už jsou někteří na těch dekách trochu závislí a jsou schopni jich mít doma dokonce několik desítek,“ směje se Kubák.
K tvorbě kvalitního a zajímavého obsahu však řemeslníci nepotřebují 130 let historie. Namísto toho stačí nechat zákazníky nahlédnout pod pokličku – prostřednictvím videí ukázat proces výroby, skrze líbivé fotografie představit finální produkty. Takovou zkušenost má Ctirad Sára, jenž spolu se svými přáteli před 8 lety založil výrobu originálních módních doplňků ze dřeva BeWooden. I pro ně je stěžejní využívání online marketingu a tvorba kvalitního obsahu: „Pomáhá nám prezentovat náš příběh a aktuální dění – zákazníky informujeme o tom, co se v naší firmě děje, co zrovna děláme a co máme pod rukama. Snažíme se tvořit především živý obsah.“
Podle Sáry je nejdůležitější reagovat na podněty svých fanoušků: „Díky komunikaci se zákazníky prostřednictvím Facebooku dostáváme okamžitou zpětnou vazbu. Jejich zásluhou tak vytváříme takový náš online svět, ve kterém se společně sdružujeme.“
Při tvorbě příspěvků přitom řemeslníci nemusí utrácet za fotografy, ani za grafické designéry. Často stačí vzít do ruky chytrý telefon a své produkty vyfotit svépomocí. „Fotky, které zveřejňujeme na sociálních sítích, jsou z většiny naše. Obě dvě máme děti, a tak je jednoduše vyfotíme, když si s našimi hračkami hrají. Často nám fotky také posílají naši zákazníci –z toho máme vždy obrovskou radost a rády je sdílíme,“ vysvětlují Jitka Plevová a Jana Rucká, které společně na mateřské dovolené začaly pod názvem Pikle vyrábět originální hračky pro děti. „Sdílíme především příspěvky o tom, jak naše hračky vznikají – z výroby, ze zákulisí. To jsou vlastně ty nejoblíbenější příspěvky, drby,“ směje se Plevová.
V době sociálních sítí a s nimi spojeným přesunem komunikace do online světa mají tedy, jak se zdá, řemeslníci a drobní podnikatelé navrch. Jejich komunikace je osobnější, srdečnější a zakládá se na skutečném příběhu. Malé podniky tak mají ke svým zákazníkům mnohem blíže – ti to navíc dokážou ocenit, a tak svůj oblíbený podnik rádi podpoří.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.