Počasí dnes8 °C, zítra5 °C
Čtvrtek 18. dubna 2024  |  Svátek má Valérie
Bez reklam

Psycholožka k distanční výuce: Když omezíme sociální vazby, děti negativně ovlivníme

Udržovat pravidelný režim a neklást na sebe a dítě přehnané nároky, jsou podle dětské psycholožky Ludmily Mrkvicové hlavní věci při přechodu prvňáčků na dálkovou výuky. Základní školy, včetně prvního stupně, budou podle nařízení vlády od 14. října do 2. listopadu uzavřeny kvůli šíření koronaviru.

Přechod škol na výuku na dálku bude v současné situaci obtížný asi hlavně pro prvňáky. Šest týdnů po začátku školního roku si zatím ještě úplně nemohli zvyknout na systém práce při školním učení, ve svém věku nemají dost pozornosti a bez pomoci dospělých se při vzdělávání neobejdou. Důležitý pro jejich učení nyní bude hlavně úzký kontakt mezi rodiči a učitelkou, říká místopředsedkyně Rady Asociace pracovníků pedagogicko-psychologických poraden Pavla Kubíčková.

Rodičům nejmenších školáků psycholožka radí, aby si pro učení vytvořili pravidelný režim. "Ten je důležitý. Aby se vědělo, kdy se dítě má učit a kdy si může hrát. Aby se úkoly netáhly přes celý den od rána do večera. Učit se třeba od devíti do desíti, pak si dát přestávku jako ve škole a pak ještě hodinu. To asi úplně stačí. Je důležité zachovat dítěti režim, vyvarovat se bezbřehosti," dodala.

Trpělivostí se podle ní musí obrnit hlavně rodiče, kteří budou práci z domova kombinovat právě s výukou dítěte. "Musí si uvědomit, že není potřeba děti naučit hned úplně všechno. Neklást na sebe a dítě přehnané nároky," uvedla.

Dětem budou podle Mrkvicové chybět hlavně sociální kontakty. "Pro každého člověka, od dětí až po seniory, jsou důležité sociální vazby. Když je omezíme, negativně je tím ovlivníme," řekla. Děti se podle ní musí učit nejen čtení a psaní, ale i vzájemným vztahům. Zkušenosti z jarního uzavření škol jasně ukazují na to, jak se děti do školy a na spolužáky těšily, doplnila.

Důležité v tomto směru podle psycholožky je, aby školy nebyly uzavřeny nadlouho a byl předem jasně daný termín, kdy takové omezení skončí. "Pokud to nebude trvat dlouho, škody nebudou nenávratné. Musí to ale být časově ohraničené a nesmí to být nekonečné," uvedla. Upozornila také na to, že děti mají jiné vnímání času než dospělí. "Týden je pro ně velmi dlouhá doba," dodala.

Podle Mrkvicové existují země, kde je distanční výuka využívaná hodně hlavně kvůli velkým vzdálenostem mezi školou a bydlištěm školáků. Jedná se například o Kanadu či Austrálii. "Takže takový způsob učení je možný. U malých dětí je ale nutná podpora dospělých," řekla.

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Jan Luxík

Štítky škola, koronavirus, opatření, distanční výuka, psychologie, učení, Kanada, Austrálie

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Psycholožka k distanční výuce: Když omezíme sociální vazby, děti negativně ovlivníme  |  Vzdělání  |  Zprávy  |  Karlovarská Drbna - zprávy z Karlových Varů a Karlovarského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.