V Karlovarském kraji by měly na železniční trati z Karlových Varů přes Cheb do Plzně začít zhruba za rok jezdit soupravy RegioFox. Vlaky RegioShark, které nyní tuto trasu obsluhují, by se měly přesunout na méně vytížené úseky do Nejdku a Merklína na Karlovarsku, kde už staré soupravy dosluhují. Modernější soupravy s nainstalovaným evropským zabezpečením (ETCS) má kraj objednané dvě.
"Řada vlaků v Karlovarském kraji zabezpečovač ještě neobsahuje, ač se do některých, například RegioSharků, instalují. Rozhodně se nebudou instalovat do všech starších typů vlaků, zejména do těch starších. Ty bychom chtěli nahradit modernějšími soupravami. Proto jsme rozhodli, že ve spolupráci s dopravcem přivezeme do kraje dva RegioFoxy, které už evropský zabezpečovač obsahují a nemusí se tam složitě doinstalovávat," popsal náměstek hejtmanky pro dopravu Martin Hurajčík (ANO).
Vozy objednal Karlovarský kraj, ale kupovat je bude dopravce, tedy České dráhy. Kraj s nimi bude muset upravit smlouvy o odpisech a dopravních výkonech tak, aby byly pro obě strany výhodné a aby se finanční zátěž rozložila do co nejvíce let. U objednávky nových vlakových souprav kraj vždy vychází ze smluv, které s oběma dopravci má. Druhou společností, která provozuje železniční přepravu v kraji, je GW Train Regio.
V případě plošného zabezpečení železničních tratí systémem ETCS nebude podle náměstka kraj dělat žádné výjimky. "Všechny vozy na všech tratích v Karlovarském kraji budou splňovat podmínky evropského zabezpečení. Na trati z Karlových Varů přes Cheb do Plzně budou muset mít vlaky ETCS do roku 2028, na ostatních tratích do roku 2033. Nicméně všechny vozy, které budou zajíždět na zastávky té páteřní trati, budou muset mít systém nainstalován," doplnil Hurajčík. Náklady instalace zabezpečovacího systému se do jedné vlakové soupravy pohybují okolo 12 milionů korun.
Moderní vlakové soupravy RegioFox jsou nízkopodlažní a bezbariérové. Vyrábí je polská firma PESA a mohou jet maximální rychlostí 120 kilometrů v hodině. Klimatizované soupravy mají připojení Wi-Fi, elektrické zásuvky, USB nabíjení, prostory pro kočárky a jízdní kola. Jsou vybaveny dvěma motory Rolls-Royce s možností využívat ekologická naftová paliva HVO. Čtyřdveřové více než 44 metrů dlouhé vlaky mají 115 míst k sezení, osm míst pro jízdní kola, tři pro kočárky a dvě místa pro invalidní vozíky. Jedna tato souprava stojí zhruba 100 milionů korun. Soupravy RegioFox se na českých tratích poprvé objevily loni 15. srpna ve zkušebním režimu. Aktuálně jezdí v sedmi krajích Česka.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.