Většina řidičů už přezula na letní pneu. Přesto zůstávají ti, co je takzvaně dojezdí. Důvody mohou být různé. Někdo nechce utrácet za gumy, které letos zdražily. Další, co přezutí neřeší jsou například sváteční řidiči. Podle dopravních expertů mohou zimní pneu působit v létě komplikace.
RIZIKA ZIMNÍCH PNEU:
Brzdná vzdálenost je delší, a to až o 20 procent
Ovladatelnost a řízení jsou horší
Největším rizikem je jízda po mokrých vozovkách. Je u nich zvýšené riziko aquaplaningu
Zimní pneumatiky se rychleji opotřebovávají
,,Když je teplo, tak ta zimní pneumatika nefunguje, obrazně řečeno, když auto jede po dálnici 130km/h a je třicet stupňů Celsia, tak ta brzdná dráha a manévrovatelnost se prodlužuje,“ říká dopravní expert Richard Topinka.
,,Zejména by to bylo riskantnější pro ty, co se pohybují ve vyšších rychlostech, ale ti, kteří jezdí normálním a běžným způsobem, tak by to nemělo dělat vážnější problémy. Měly by ale počítat, že opotřebení pneumatik bude zase vyšší,“ doplňuje Václav Ircing, bývalý krajský koordinátor BESIPu.
Povinnost přezout platí pouze pro zimní období. Podle odborníků by se mělo přezout, pokud se venkovní telota drží v průměru na sedmi stupních Celsia. Vzhledem k současnému počasí, kdy ledoví muži přinesli teploty, které ráno padaly pod nulu, mají řidiči na přezutí ještě dost času.
,,Spousta důchodců, 40 procent důchodců jezdí celoročně zimní pneumatiky, ony jsou měkčí a senioři jezdí kratší trasy. Dá se to, pokud se ta pneumatika nebude přehřívat na dálnici,“ podotýká Topinka
A zapravdu mu dává i námi oslovený senior. „Já toho moc nenajezdím. Jen na nákup sem do krámu, tak to přezutí nemá cenu. Mám tam zimáky to dojezdím,“ říká. Zcela jiné důvody mají například menší podnikatelé. „Nemám teď jako podnikatelka peníze za gumy, když je ta krize. Dojedu ty, co mám,“ dodává. Lidé, co dojíždějí za prací přezuto už mají.
,,Je to slabší, někteří to odložili, ale není tam nějaký úplně extrémní propad," uvedl Josef Lesák z autoservisu v Ostrově.
Já jedu osmý týden s přezouváním. Naopak lidé začali jezdit dřív a přijžděli v polovině března, jak se udělalo hezky a teplo. Mámpořád nabito, příští týden už je to slabší. Také spousta řidičů dojíždí zimáky, takže zase kolem toho léta, konec června, jestli někdo pojede na dovolenou po republice, tak si nechá vyměnit na ty letní," popisuje situaci Petr Knedlík, který provozuje pneuservis v Karlových Varech.
Pokud někdo tedy plánuje gumy dojezdit, měl by pamatovat, že hloubka dezénu v každém případě musí být minimálně 1,6 mm po celém obvodu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.