Počasí dnes1 °C, zítra3 °C
Sobota 23. listopadu 2024  |  Svátek má Klement
Bez reklam

KOMENTÁŘ: Prodáte své soukromí?

Lidé milují reality show a neváhají je nejen sledovat, ale také o nich diskutovat na internetu i v životě. Pro mnohé je ale ztráta soukromí, zdá se, cestou k penězům. Má to smysl a neztrácíme tím více, než získáváme?

Autorem textu je firemní sociolog Vojtěch Bednář. Specializuje se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Učí manažery na všech úrovních pracovat s lidmi tak aby firmu vnímali jako součást svého života.

Žijeme v mediální společnosti. Co se děje na obrazovce je pro nás někdy stejně důležité, někdy důležitější, než to, co prožíváme doopravdy. Paradoxem je, že jedna z věcí, které chceme na obrazovce vidět nejvíce, jsme my sami. Naše životy, naše soukromí. Takhle vznikly reality show.

Lidé, kteří nabízí své soukromí televizím tak, aby ony mohly uspokojit přání diváků, mívají různé motivace. Pro někoho je to honorář a nutnost získat peníze, pro dalšího příležitost se ukázat na veřejnosti, snaha nastartovat uměleckou nebo jinou kariéru, pro někoho prostě snaha vyrovnat se s tíží své existence. Ať tak či tak, ďábel dává – a bere. A výměnou za možnost ukázat svůj život všem ostatním, dát se na odiv nebo na hanbu přichází negativní důsledky. U účastníků reality show byly v minulosti zaznamenány případy, kdy v důsledku své slávy propadli alkoholu nebo jiným drogám, přišli o práci, o rodiny, a dokonce i o zdraví.

Pro diváky je možnost nahlížet do cizích životů naplněním potřeby. Potřeba někoho povznést nad úroveň sebe sama, ukázat ostatním a oslavovat (ostatně odtud vznikl pojem „celebrita“) je součástí našeho kolektivního vnímání. Skutečnost, že v evropské kultuře tyto celebrity schováváme za umělce a sportovce, někdy podnikatele či politiky, je spíše zástěrkou, protože skutečnou celebritou může být kdokoli a je jedno, zda něco umí nebo neumí. Lidé, kteří se obětují reality show, se tak stávají těmito „výjimečnými“ a celebritami pouze pro to, aby uspokojili potřebu společnosti je mít. A jako všechny celebrity, jsou i oni po svém spotřebování odstraněni. V lepším případě zapomenuti, v horším doslova ubiti bulvárními médii a na sociálních sítích.

Stojí to zato? Společnost celebrity potřebuje. Společnost chce vidět reality show. A ve společnosti se najde vždy dost takových, kteří budou ochotni výměnou za peníze nebo příslib dočasné slávy vzdát se fakticky sami sebe a společenskou potřebu mít celebrity uspokojit. Andy Warhol říkal, že každý z nás má 15 minut své slávy a telefon do nebe. Reality show svým způsobem spojily obě tyto myšlenky dohromady.

A co vy, prodáte své soukromí?

Ohodnoť článek

Autoři | Foto TV Nova

Štítky komentář, Vojtěch Bednář, TV Nova, Výměna manželek, reality show, celebrita, peníze, Andy Warhol

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

KOMENTÁŘ: Prodáte své soukromí?  |  Zprávy  |  Karlovarská Drbna - zprávy z Karlových Varů a Karlovarského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.