Při cvičném letu chtěl pozdravit své přátele, kteří si zrovna užívali dovolenou v rekreačním středisku nedaleko města Teplá. Výkrut v nízké výšce zkušený pilot nezvládl a havaroval nedaleko obce Křepkovice na Chebsku. Pojďme si připomenout, jak k celé události vlastně došlo a co všechno odhalilo pozdější vyšetřování.
Osmatřicetiletý major Václav Bečkovský slouží u 3. přepadové stíhací letky 5. stíhacího leteckého pluku v Líních. 20. června roku 1970 přesně v 15:50 nahazuje motory svého MiG-19. Z letecké základny v Líních se chystá na výcvikový let nad Plzeňskem a Karlovarskem. Let probíhá jako vždy, po manévrech nad Hracholuskami stáčí svůj stroj nad Tepelsko. Přesněji k rekreační oblasti Betlém. Zde tráví jeho přátelé dovolenou a on je chce pozdravit nízkým průletem.
Od dispečera dostává major Bečovský povolení letět ve výšce 500 metrů. Tuto hladinu ale desetkrát sníží. Osudy letce detailně popisuje kniha Libora Režňáka Ocelový hřebec MiG-19. Doslova se v ní píše:
„Vlastní průlet „vylepšil“ přechodem do levého výkrutu. Žádný prvek vyšší techniky pilotáže se na verzi „PM“ nikdy neprováděl, pilot „akrobačku“ na MiG-15UTI naposled létal kdysi v srpnu 1969. Navíc, přídavné nádrže letounu MiG-19PM nebyly odčerpány. Výkrut v přízemní výšce se změnil vlastně v sebevraždu,“ popisuje Režňák ve své knize.
Těžký letoun ztrácí rychle výšku, pilot se snaží stroj srovnat. MiG však svým břichem drhne o špičky stromů. Po asi 500 metrech ztrácí stroj rychlost a čtyři minuty po čtvrté odpoledne padá do lesa kilometr od obce Křepkovice.
„Podle přímého svědka nehody, který se zúčastnil vyšetřování, stihl pilot ještě odhodit podvěšené řízené protiletadlové rakety RS-2U, snažil se vyhnout obydlené oblasti a pokusil se katapultovat. To se mu však již nepodařilo a po nárazu do země a explozi zahynul v hořících troskách letounu," tak líčí tragickou událost Ludvík Poláček, který se sám zajímá o historii.
Na místo letecké katastrofy jako první přijeli vojáci z posádky v Klášteře Teplá. Ti okamžitě začali s hašením trosek, zároveň odháněli místní od vraku, ve kterém vybuchovala ostrá munice. Vyšetřovací komise určila, že viníkem nehody je pilot, který porušil předpisy. Úmyslně snížil povolenou výšku a choval se v rozporu s obsahem cvičení. Nedostatků nalezla komise více jako například nedostatečnou organizaci výcvikových letů. Odhalila i znepokojivé chování u dalších pilotů, kteří létali do stejné oblasti, navíc ve dnech osobního volna. Piloti rovněž opakovaně nedodrželi nařízení o předepsané speciální výstroji. Chyby nebyly jen na straně pilotů. Vyšetřování dále odhalilo, že nebyli dostatečně cvičení, aby podobné manévry na tomto typu stroje zvládli.
Krátce po tragédii umístili přátelé zesnulého letce na místo pomník. Tím je výškové kormidlo ze zříceného letounu. Každý rok se tu setkávají příbuzní a přátelé. „V roce 2011 jsem se setkal v Teplé se synem zemřelého pilota Pavlem Bečkovským a společně jsme navštívili místo nehody. Ten také létá, s vrtulníkem W3A Sokol u letecké záchranné služby na stejné základně jako kdysi jeho otec," vzpomíná Poláček
Václav Bečovský jako ostatní v té době trochu porušoval pravidla. Jen s tím rozdílem, že Bečkovskému tentokrát nepřálo štěstí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Je skoda kazdeho zivota.Ale z hlouposti jiz zahynuo vice lidi.Precenit sve schopnosti se nevypllaci.A jeste dotaz jaka ostra munice vybuchovala kdyz Mig 19 PM nemel kanonovou vyzbroj.Rakety byly odhozeny a katapult pouzit.Potom zbyvaji pouze ctyri signalni svetlice.
Vladimír Štaif - Vy jste ale blb!!!!Pochopitelně že datum v článku uveden je.A takový blbci mají volební právo.Děs.
Netušil jsem, že se 20 června 2021 ještě létá na MIGu 19. Aspoň z článku novinářky Duzbabové to tak vyplývá, neboť datum nehody se v článku neuvádí, ale můžeme leda odvozovat, že se Poláček v roce 2011 sešel se synem toho pilota, ale kdy byla ta havárie to ani ta kráva Duzbabová neví.
Je to stejny jako u havarie Costa concordia ! Zcela zbytečné!