V Karlovarském kraji vzniká agentura pro kulturní a kreativní průmysly, tedy například řemesla, reklamu, nebo i film. Jejím hlavním úkolem je, zjistit a naplnit potřeby místních aktérů a podnikatelů v tradičních, ale i v nových průmyslových oborech. Vznikající Agentura 4K je zároveň jedním z prvních strategických projektů Karlovarského kraje, informovala krajská zastupitelka Markéta Monsportová.
"Náš kraj se mění. Od uhlí a těžkého průmyslu míříme k udržitelné ekonomice s vysokou přidanou hodnotou. A právě rozvoj kulturních a kreativních průmyslů - od rukodělných řemesel až po architekturu, reklamu, scénické umění či filmový a herní průmysl - mohou proměně kraje velmi pomoci," řekla Monsportová. "Zjednodušeně řečeno, aby se Karlovarský kraj mohl efektivně transformovat, musíme podporovat kreativitu," doplnila.
Agentura 4K by měla vzniknout na přelomu roku ve formě zapsaného ústavu a bude fungovat jako zastřešující organizace pro kulturní a kreativní průmysly v regionu. Na její fungování bude dohlížet odborná rada složená ze zástupců firem, kreativců a dalších odborníků. Partnery agentury mají být velké průmyslové firmy, jako je porcelánka Thun či sklárna Moser. Spolupracovat má také se Západočeskou univerzitou v Plzni a Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
"Máme tady rozvinutý sklářský průmysl, porcelán či krajku a je tu mnoho kreativních lidí, takže si myslíme, že tato podpora je zapotřebí. Agentura by měla zajistit poradenskou činnost, propojování kreativců s podnikatelským prostředím či kreativní vzdělávání," uvedla Monsportová. Karlovarský, Ústecký a Moravskoslezský kraj patří k tzv. strukturálně postiženým regionům, kterým proto mají pomoci například unijní dotace k transformaci. V současné době je podíl kulturního a kreativního odvětví na ekonomice Karlovarského kraje podle zastupitelky třikrát menší než třeba u Ústeckého kraje a téměř devětkrát menší, než je průměr v Česku.
Do zmíněných tří regionů aktuálně směřují finance z Operačního programu Spravedlivá transformace. Karlovarský kraj chce část těchto evropských dotací, 186 milionů korun, využít pro strategický projekt 4K zaměřený právě na systematickou podporu kulturních a kreativních průmyslů. Ty celosvětově patří v tvorbě HDP (hrubého domácího produktu) mezi nejrychleji rostoucí odvětví s velkým potenciálem, vytvářet atraktivní pracovní místa a přispívat ke zvyšování kvality života, uvedla Monsportová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.