pondělí 10. května 2021 Blažena

Aplikace Záchranka se dočkala vylepšení, horským záchranářům pomůže lépe lokalizovat zraněného

Aplikace Záchranka funguje téměř dva roky. Za tak krátkou si ji do svých chytrých telefonů stáhlo přes půl milionu uživatelů, na základě volání z aplikace vyjížděla zdravotnická záchranná služba k 1500 případům, přes aplikaci volá o pomoc zhruba čtyřicet lidí každý den. Nově se stává oficiální aplikací horské služby. Právě ta často apeluje na turisty, aby měli u sebe vždy nabitý telefon a v něm tuto aplikaci.

Jeden příklad za všechny. Je leden 2021 a matka s pátnáctiletou dcerou se vydávají na procházku do Krušných hor. Brzy sejdou ze stezky a nemohou najít cestu zpět. Naštěstí u sebe mají mobilní telefon a dokážou se spojit s horskou službu. Ani jedna z nich však nemá naistalovanou aplikaci Záchranka. Dezorientované ženy nedokážou pořádně popsat okolní terén a pátrání je tak velmi složité. 

„Kromě toho jim nefungoval přenos dat, takže nebyly s to určit jejich polohu přes GPS v telefonu. Takže kromě informace, že jsou někde na pláních, jsme neměli možnost je blíž lokalizovat,“ uvedl zasahující člen Horské služby Krušné hory Martin Krejčí.

Naštěstí vše dobře dopadlo a ženy se podařilo po několika hodinách najít. Náčelník horské služby považuje tento případ za jasný důkaz toho, jak je důležité mít v chytrém telefonu nainstalovanou už zmíněnou aplikaci Záchranka a zároveň mít také mobilní data.

Nové funkce i lepší lokalizace

Nyní vývojáři apliakce s horskou službou představují nové úpravy. Například vylepšený přenos polohy nebo fotky z místa události, které přijdou zasahujícím posádkám. Novinky budou reagovat i na výzvy spojené se zvýšeným pohybem turistů v horských oblastech.

A jak aplikace funguje? Při stisknutí nouzového tlačítka v případě, že se člověk nachází na horách, dochází k odeslání nouzové zprávy s přesnou GPS polohou, stavem baterie a zdravotními informacemi, kontakty na osoby blízké a dalšími údaji, jak na ZZS příslušného kraje, tak všem členům horské služby v dané oblasti.

„Následně dochází vždy k vytočení linky 155, kde operátoři koordinují celou záchrannou akci. V případě, kdy je součinnost obou záchranných složek potřebná, mají tak obě složky současně k dispozici kompletní identifikaci volajícího," vysvětluje autor aplikace Záchranka Filip Maleňák

Přeposílání informací či zdlouhavé vysvětlování situace se tak díky spojení aplikace Záchranka a aplikace Horská služba zjednodušilo. Se spojením aplikací ale zároveň nedošlo ke ztrátě možnosti kontaktovat pouze horskou službu, jak byli uživatelé zvyklí právě z aplikace Horská služba.

Aplikace Záchranka vznikla v Brně v roce 2012 jako studentská práce. Do svých telefonů si ji nainstalovalo už přes milion uživatelů. Každý den ji pro přivolání zdravotnické záchranné služby využije kolem 50 lidí. Kromě ní je do aplikace integrována také vodní a horská záchranná služba. Aplikace funguje i v Rakousku, na Slovensku a v Maďarsku

Samostatné tlačítko pro přímé kontaktování horské služby je v aplikaci Záchranka zachováno. Uživatel se tak dovolá na linku 1210 a současně odešle nouzovou zprávu přímo horské službě. Tuto funkcionalitu můžou lidé v nouzi použít například v případě, že se ztratí na horách. V záložce „Lokátor“ pak nově uživatelé aplikace Záchranka najdou také kompletní přehled stanic horské služby. „Můžou si tak vyhledat jim nejbližší stanici, nebo si přečíst lyžařské desatero,“ dodává autor aplikace.

Vylepšení i pro neslyšící

Loni také Záchranka přinesla novinku pro neslyšící uživatele, kteří v případě neschopnosti hlasově komunikovat s operátorem linky155 můžou svůj stav specifikovat pomocí jednoduchých ikon. Nově se tato možnost otevírá všem uživatelům, v případě, že jim jejich stav nedovolí mluvit, zmáčknou tlačítko „nemohu mluvit“ a budou komunikovat se záchranáři pomocí ikon.

Poslední novou funkcí je zadání adresy trvalého bydliště do informací o uživateli aplikace, a to včetně čísla bytu či poschodí, ve kterém uživatel žije. Záchranáři tak nemusejí volajícího o pomoc, který operátorce řekne, že je doma, zdlouhavě hledat. Potřebu přidat adresu trvalého bydliště do osobního profilu uživatele aplikace Záchranka iniciovali sami záchranáři – často se totiž setkávali s tím, že pokud pacienti využili aplikaci Záchranka v budově, GPS nedokázala s přesností na metry určit, kde se raněný nachází.

Ohodnoť článek

Autoři | Tisková zpráva | Foto Aplikace Záchranka

Štítky aplikace, záchranka, horská služba

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.